review van Yamaha YC61

Gebruik van Registraties, Styles, Multi-Pads, Tweaken van Voices, Tips & Trucs, Updates, Handleidingen, Yamaha-links etc.

Moderator: Ernie

Roland-Rudy
Welk instrument bespeel je ?: Korg PAx4 muzikant & Yamaha YC61
Contacteer:

review van Yamaha YC61

Ongelezen bericht door Roland-Rudy »

Hoi Toetsenisten
Zoals belooft zou ik een review schrijven over de Yamaha YC61
Op moment van schrijven is nu ook de YC73 en YC88 uitgekomen.

Als eerste wat aan deze synth opvalt, is de constructie wat bijna geheel uit aluminium bestaat en zeer stevig aanvoelt :cool:
Ten 2e is er goed over na gedacht het toetsen werk wat zeer fijn speelt, en in waterfall toetsen mooi afgerond zodat je lekker met je handpalm over de toetsen kan glijden.

De YC61 is uitgerust met een VCM-orgeltoongenerator en VCM Rotary Speaker-simulator die nieuw zijn ontwikkeld
op basis van Yamaha VCM (Virtual Circuitry Modeling)-technologie.
Dit geeft echt het gevoel van de oude hammond sounds en natuurlijk Farfisa en andere oude type orgels.
Alles zit er op van keyclick tot aan 3 x vibrato en 3x chorus, dus V1 V2 V3 en C1 C2 C3

De YC61 is uitgerust met hoogwaardige akoestische piano- en elektrische-pianogeluiden die zijn geperfectioneerd in
en afgeleid van de Yamaha CP-serie. Het instrument beschikt ook over een FM-toongenerator met 128-noten
polyfonie voor soepele, dynamische prestaties.
En dan het gewicht van 7,1 kilo is echt iets voor de podium muzikant. :duim:
Het geluid is toch een zeer belangrijk onderwerp bij zo,n synth.
De piano's zijn top dat mag gezegd worden de CFX de C7 en U1 en s700 zitten dr allemaal in en ook de cp80.
Zoals jullie weten speel ik ook de korg pax4,en de piano's van de yamaha is in mijn beleving beter :wistle:

Even weer terug naar de YC61.
Natuurlijk is dit in realtime aan te passen met chorussen delay reverb en noem het maar op.
Synth geluiden zijn ook allemaal stuk voor stuk bruikbaar en ook weer geheel aan te passen.
filters, envelope, attack, en noem het maar op.
Dit alles kan je opslaan in 20 banken X 8 plaatsen.

De upper kun je 2 sounds op elkaar zetten en de lower ook 2 sounds.
Maar je kunt maar 3 sound tegelijk laten klinken in split mode.
dus 2 op de upper en 1 voor lower of anders om :oops:, dus 2 op de lower en 1 op de upper.

In het verleden heb ik de Roland VR-09 gehad en dit was een fijn klinkende synth maar minder in kwaliteit toetsen en sounds.
Maar het orgelwerk was top van roland.
Is deze Yamaha nu beter,,, ik zeg Ja, je merkt dat er vooruitgang zit in het geluid t,is allemaal net weer even iets mooier kwa sounds.
Heb zelf ook een tyros 5 gehad en je hoort dat het geluid duidelijk verbeterd is. :duim:
De synht is zeer makkelijk in gebruik en verder geen moeilijke menu's dit vind ik een groot pluspunt.

Hier onder ga ik nog een klein stukje verder.
:keyboard: Korg PAX4 Muzikant Yamaha YC61 :keyboard:
Roland-Rudy
Contacteer:

Re: review van Yamaha YC61

Ook is er een app te downloden voor deze synht voor op je tablet, deze heet Soundmundo.
Hier kun je sound (registratie's) downloden van anderen en van je zelf, en in YC61 zetten, dit is geheel gratis en zeker een aanvulling. :cool:
Dit zijn allemaal geluiden die zijn aangepast van je bestaande sound's die in deze synth zitten.

Of ik nu tevreden ben met deze synht, ja zeker.
In combi met mijn Korg keyboard is dit een leuke aanvulling omdat de sounds zeer verschillen.
Ik ben eerlijk gezegd geen yamaha man, maar ze hebben hier een zeer goed product neer gezet.
In verband met covid-19 heb ik deze nog niet kunnen gebruiken in band ervaring dus alleen thuis achter m'n LD Systems Dave 8 Roadie.
Maar ik verwacht dat deze perfect gaat werken via grote PA :yipie:

Dan nog de prijs van deze YC61, ik vind hem persoonlijk een 3 a 400 euro te duur bij nieuwe aanschaf.
Maar ben wel tevreden.

https://www.youtube.com/watch?v=Pg2HuYOcdUc

Zijn er vragen, vraag het gerust.

Groeten Rudy
muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker »

Mooie review Rudy.
Yamaha heeft hiermee een overall prima klinkend keyboard neergezet, toegesneden op de stage muzikant. :cool:
Persoonlijk reken ik mij tot de Hammond adepts en die zijn niet zo gauw gelukkig met de Hammond sound van keyboards in het algemeen.
Ik heb de YC61 ook uitgeprobeerd -en dan vooral natuurlijk de drawbars- maar deze kunnen mij niet overtuigen, vooral als het geluid uit een stage installatie komt. Voor de rest klinkt ie in mijn oren prima (met name de piano's). Nogmaals: dit is een persoonlijke beleving. Ik heb zelf o.a. een Genos en ook hier zijn de drawbars niet echt wereldschokkend te noemen (om dit te compenseren heb ik er een Hammond XK5 bij staan).
Verder heb ik van Hammond nog twee toonwiel modellen met Leslieboxen maar deze zijn verhuurd aan muziekstudio's dus daar speel ik bijna nooit meer op.
Veel speelplezier met je prima nieuwe aanwinst gewenst! :duim:
mvg
Jan
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding
Roland-Rudy
Contacteer:

Hoi Jan.
Je hebt volkomen gelijk, kijk als ik hammond wil spelen en horen, zou ik een hammond moeten aanschaffen :duim: .
Dit zelfde geld ook voor een wersi bvb.
We leven op dit moment met het digitale tijd perk, en dan is het leuk om dicht bij benaderingen te komen van geluid.
Maar ik zit er niet echt op te wachten, om met mijn kleine bandje en dikke B3 en leslie te gaan slepen.
Maar ik vind het wel knap hoe dicht ze tegenwoordig in de buurt komen met de sound's.
Heb hem nu al een aantal weken in huis, en ik haal er steeds meer uit moet ik zeggen, dus met een beetje tweaken. :cool:

Gr Rudy
Ben
Welk instrument bespeel je ?: Korg Pa4X-76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ben »

Hoi mannen,

De discussie zal voorlopig nog wel blijven.
Peter Schips, een gerespecteerde sound-engineer uit Duitsland, heeft laatst een interessant artikel gepubliceerd.
Geen enkele kloon komt in de buurt van een B3 toonwiel, maar ook geen enkele B3 toonwiel klinkt hetzelfde.
Een gevolg van het feit dat elke "oude" B3 handwerk is.
Ook Barbara Dennerlein - een fantastische organiste op zowel het kerkorgel als op Hammond - is zeer uitgesproken over de "Hammond sounds" in keyboards e.d.
Ze vindt overigens iedereen die op een keyboard speelt eigenlijk maar een loser.
Daar kunnen we het even mee doen.

Groten
Ben
Bezoek ook eens mijn website, YT kanaal of SoundCloud
Bensel Muziek
YT kanaal
SoundCloud
Roland-Rudy
Contacteer:

oke Ben als Barbara Dennerlein hier zo over denkt dan ben ik ook klaar met haar :rlol: :rlol: :rlol:
Ik kijk ook geen filmpjes meer van haar. :sleep:

Rudy
Ben
Contacteer:

Het zal mijn vriendin ook nooit worden en wat een AT. :wistle: :wistle:
Maar ze is wel geweldig goed.
Kijk eens naar wat ze kan met haar voeten op het pedaal.
Bensel Muziek
YT kanaal
SoundCloud
Roland-Rudy
Contacteer:

ja klopt Ben, ik volg haar ook wel een beetje.
Was ook maar een geintje van mijn. :yipie: :yipie: :yipie:

Rudy
muziekmaker
Contacteer:

Een discussie over Hammond en de zgn. clonewheels is inderdaad hier ook niet nodig. Ik kan mevr. B. Dennerlein wel volgen in haar mening. Voor mij persoonlijk is het echte werk ook met handen en voeten en dan liefst met de toonwielen. Dat neemt niet weg dat je aan digitale keyboards ook heel veel muzikaal plezier kunt beleven, met verbazingwekkende sounds en mogelijkheden.
Afbeelding
Ben
Contacteer:

Ik mis mijn Helios met volpedaal nog steeds. :janken:
Had ik nooit moeten verkopen.
Bensel Muziek
YT kanaal
SoundCloud
muziekmaker
Contacteer:

Ook een geweldig orgel die Helios!
Een tijdje geleden heb ik even op een OAX systeem van Wersi gespeeld en hier zitten zo'n beetje alle iconische Wersi modellen softwarematig in geprogrammeerd. Op het eerste gehoor prachtige klanken die heel dicht in de buurt komen van de originelen (voor zover ik dat kan beoordelen) maar als je gaat meten dan mist er nog wel wat in het geluidsspectrum. Toch knap dat men voor het gehoor zo dicht in de buurt komt.
Afbeelding
Plaats reactie