• Toon onderwerp - De GW-8 heeft geen Lower Hold On.

Contact Hulp voor ForumStarters Yamaha Tutorials Uitdaging vd Maand Café Foto's Forumdag 2011

Het is nu 22 sep 2018 10:12

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: De GW-8 heeft geen Lower Hold On.
Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 18:56 
Hoi Allemaal.

Ik heb al meerdere ervaringen geschreven over de GW-8 maar nu wil ik wel even het volgende vermelden.

De GW-8 heefr geen Hold On Lower functie.
Als je in je linkse gedeelte dus een akkoord speelt kan je die niet door laten klinken.

Een van de belangrijkste functies voor een keyboard(voor mij dan)

Op een ander Forum staat ook een stukje en heeft de Administartor informatie opgevraagt bij Roland support.

De Gw-8 heeft deze functie dus niet.

Je mag toch wel verwachten dat er bij een prijs kaartje van 799 euro deze functie toch echt is toegevoegd of het nu een arranger,of arranger crossover is.

Bijna alle keyboards vanaf een prijsklasse vanaf 300/400 euro hebben deze functie.

Waarschijnlijk komt Roland ook niet met een Update hiervoor.

Als ik het had geweten maar wist het niet had ik de GW-8 zeer zeker niet gekocht.

Ze hadden gewoon een knopje of eventueel via een user instelling dit toe moeten voegen.

Het is ook nog maar de vraag of de nieuwe Prelude deze functie wel heeft.

Ik vind het een slechte zaak.

Groetjes William.

Berichttitel: Re: De GW-8 heeft geen Lower Hold On.
Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 19:49 
Hallo William,
Bedoel je dat als je je akkoorden loslaat dat ze dan ook stoppen? Dat kan toch niet waar zijn, is er dan geen instelling om dit te wijzigen ?

Jack

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 20:03 
Hoi Jackse.

Ja het is echt waar ongelooflijk.
Zal het iets beter toelichten.

De GW-8 heeft geen Lower Hold On voor het split gedeelte

Als je een style neem dan speel hij het gewoon.Maar dan!!!!!!!!!

Je zet je keyboard op de split functie en je neemt bijvoobeeld een string sounds voor je linker hand.Die hoor je dan en blijft klinken tot dat je het akkoord in het linkse gedeelte loslaat,weg strings weg geluid en geen akkoord meer.

Bij Yamaha en andere merken heb je bijna altijd een functie voor je linkse gedeelte bij de split functie.Die heet left On bij Yamaha als ik he tgoed heb en bij Roland en Gem Memory On geloof ik .

Dat wil zeggen als ik dan een c akkoord speel met bijvoorbeeld strings en de mijn drie vingers van de toetsen haal het akkoord gewoon hoorbaar blijf.Op deze manier heb je dus je linkerhand vrij voor wisselen van registraties en om je fills etc te bedienen.

Dit kan gewoon weg niet bij de GW-8 omdat er dan geen akkoord meer is.

ik blijf ook bij mijn mening dat ik dat echt een ernstig gemis is op de Gw-8 en vooral voor deze prijsklasse.

Vind het ook dat Roland hier ernstig in gebreke is gebleven
En zoals ik al eerder vermelde kun je je af gaan vragen of de Prelude deze functie wel heeft.

Verder verwacht ik ook als mensen die interesse hebben in dit keyboard en nu weten dat deze functie niet is toegevoegd het keyboard ineens niet meer aantrekkelijk vinden en de verkoop ernstig in gevaar kan/zal brengen.

Nogmaals als ik het had geweten had ik meteen afgezien van de Gw-8.

Groetjes William

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 20:13 
Hoi William,

Hmmm, dit doet mij denken aan een andere functie wat bij Yamaha heet Synchro Stop.

Dat zit er bij de 413 op zodat je live met een akkoord aanslag zowel je ritme en je akkoorden kan aansturen.

Laat je dan je toets weer los dan stopt het hele zaakje met spelen.

Ik vermoed dat je op een verkeerde knop drukt want je zou gewoon de accompiment functie aktief moeten zetten om de akkoorden te laten doorspelen.

Staat hier dan niets over in je gebruiksaanwijzing dan?????

De naam Arranger Keyboard doet toch vermoeden dat akkoord functie er gewoon op moet zitten.

De Split modus werkt niet voor akkoorden, dit is een functie om 2 verschillende sounds te spelen tegelijkertijd, aan de ene kant bijvoorbeeld Piano, aan de rechterkant een viool.
Deze functie gebruikte ik vaak op de Juno D om links een bas patroon te programmeren en rechts een string geluid.
Split modus werkt bij Yamaha precies hetzelfde als bij Roland, dus als je de toetsen los laat dan is er ook geen geluid te horen.

De Prelude zou dan het zelfde probleem hebben want technisch precies hetzelfde opgebouwd als de GW 8 alleen dan met een extra klankenmotor aanboord.

Groetjes:Ramon

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 20:30 
Hoi Ramon.

Nee dat is niet wat jij bedoel dat is wat anders.

Bij de psr 1500/3000 psr S700/900 Tyros 1,2,3 heb je het wel.
en ik weet zeker voor 300% dat de 1500 het in ieder geval heeft.

Je neemt een sound voor je linkerhand(orgel) en een sound voor je rechterhand(trompet)

Als je dan op Left On druk geloof ik hoor je het akkoord (orgel) gewoon door klinken als je de linkerhand van je toetsen haalt een sound over het ritme.
ik hoop dat je me begrijp en andere ook.

Het is het memory gedeelte voor je linkerhand de akkoorden dus.

Support van Roland heeft bevestig dat er dus Geen Hold On functie is voor het Lower Part.
Bijna alle keyboards vanaf 400 euro hebben volgens mij deze functie mee gekregen

Groetjes William

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 20:44 
Hoi William,

Nou dergelijke functie zat ook niet op de toen ruim 5000 gulden kostende PSR 8000.
Ik heb het nog nooit gebruikt c,q gemist aangezien je veel dingen achteraf nog kon aanpassen.

Misschien dat het tegenwoordig weer veel wordt toegepast maar ik ken het alleen van het Philicordia orgeltje.

Het enige wat je zou kunnen doen de toon iets langer te laten doorklinken is het sustain pedaal in te drukken dan krijg je zeker 5 seconden om een extra handeling te verrichten.
Of misschien kan je een pedaal wel programmeren dat je bijvoorbeeld een Fill in kan starten als je het pedaal gebruikt.
Dan heb je je handen vrij voor het spel.

Want akkoorden staan altijd standaard aan bij de GW8.
Een ding waar ik niet aan moet denken dat mijn keyboard automatisch de akkoorden aktief zet aangezien ik ze zeker bij componeren uit de vrije hand niet onder mijn linkerhand wil hebben..

Maar snap nu wel beter wat je precies bedoelde.

Tja het is misschien vervelend dat het er niet op zit maar vele mensen zullen deze functie niet veel gebruiken.

De meeste willen gewoon links akkoorden aanslaan en rechts de melodie spelen..

Maar je GW8 is daardoor zeker nog zijn geld waard hoor als je er aan mocht denken door te verkopen...

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 21:14 
Hoi Ramon.

Wij gaan langs mekaar heen maar dat is geen probleem hoor.

Ik weet zeker dat de psr 1500/3000 en de s700/900 Tyros 1,2 gebruikers precies weten wat ik bedoel.
Dat hoop ik tenmisnte wel???????

Arranger Memory= aanhouden akkoord tot dat je een ander akkoord speelt het akkoord dat je in je linkersplitpunt heb gemaakt als extra sound(dan heb je je linkerhand vrij en hoor je gewoon het volle akkoord tot dat je een ander akkoord aanslaat)je kan dan dus gewoon je linkerhand van de toetsen halen.

of te wel.
Left On
Left Hold.
Left Hold On.
Acc Memory.

groetjes William.

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 21:34 
Hoi William,

Ja ik raak nu echt de weg even kwijt...

Zoals je het nu weer zegt dan denk ik gelijk aan een akkoordfunctie.

Alleen maak je mij dan weer in de war doordat je zegt een eigen sound te willen aanhouden.

Ik geef het op en wie weet kan iemand met een echt keyboard je wel verder helpen.

Op de 413 zit dergelijke functie in elk geval geenzins.

Echter na het plaatsen van bovenstaand bericht kwam het bij mij ineens dat het met de 8000 ook kon.

Alleen was het dan zo dat je en akkoorden en je eigen sound op links tegelijkertijd kon laten klinken.

Deze veranderde mee als je weer van akkoord wisselde en was zelfs zo aan te sturen dat ook je Harmony erbij kon doen.

Vraag mij alleen niet meer hoe deze functie heette want dat weet ik niet meer.

Misschien bedoel je dat???

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 21:52 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Yamaha Tyros 5
Hoi . . .

Afbeelding

Dit is wat William bedoelt lijkt me (foto van m'n T3. PSR3000 heeft het zeker weten ook)
Een mogelijkheid om, naast de style die volgt op de linkerhand, ook een voice aan te sturen met dezelfde linkerhand.
Echter, omdat je links nogal eens van akkoord wisselt, kan dan de HOLD functie worden gebruikt om die klank (de linkerhand voice) vast te houden totdat het volgende akkoord 'gepakt' is.
zonder die HOLD-functie wordt de linkerhand klank wat 'houterig' (afhankelijk van de voice die je gebruikt).

Kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent dat zo'n functie er niet opzit.
Is het misschien met een trucje o.i.d. dergelijks toch te realiseren (vraag aan Roland muzikanten hier) ?
Beste wat ik kan bedenken is dat je als voice op de lefthand strings pakt en daar dan de sustain wat van opvoert. Dan valt het in ieder geval niet zo abrupt weg.

Zelf gebruik ik deze optie overigens niet.
Ik vind de styles al erg vol klinken, zeker in de hogere variaties. En - da's waarschijnlijk het belangrijkste verschil - ik zing de melodie. Waardoor ik mijn rechterhand vrij heb om naar wens wat in te vullen.
Dan ook links nog een akkoord erbij is in dat geval meestal niet nodig.

gr. Paul

Profiel Stuur privĂ©bericht  

Nieuw berichtGeplaatst: 09 maart 2009 22:02 
Hoi Paul,

Ja daar zal hij wel verder mee komen :greenlaught:

Ik zelf vond het nogal een lastige functie omdat deze Hold altijd op 127 stond standaard dus altijd over je akkoorden heen blaasde.

Nieuw berichtGeplaatst: 10 maart 2009 06:18 
Hoi Paul,Bart ,Ramom en andere.

Paul:jij heb precies laten zien wat ik bedoel wat je op de Tyros 3 laat zien en weet ook precies wat ik bedoel,het is de left hold bij de Tyros,dat is bij andere Yamaha,s ook zo 1500/3000 s700 tyros.

Bart:Jij heb het even allemaal goed en duidelijk neergezet wat ik bedoel.Ik ben ook nog steeds verrast van al jou moeite en inzet om informatie in te winnen over deze functie wat betreft de GW-8 en de Prelude.Had je al bedankt op je forum(waar je administrator ben) Maar wil je nogmaals bedanken bij deze.
Toch heb ik wel het vermoeden Bart dat jij deze functie wel toegevoegd had en het ook merkwaardig vind dat de Gw-8 het niet heeft.Wil je daar eens eerlijk antwoord op geven?

Ramon,Paul en andere:
ten eerst kun je het volume van de lower voice instellen,het hoeft dus niet te overheersen.
De meeste gebruiken de functie niet als ik het zo hier en daar allemaal lees.
Voor mij is het echter een van de belangrijkste functie die er is.
Ik speel thuis voor plezier en 1x per 2 weken in een hobby funbandje.

Voor mij is het o zo makkelijk om die functie op hold te zetten.Ik krijg de gelegenheid om van voice te wisselen,van registraties en ik kan ook mijn bladmuziek in alle rust om bladeren.Ik heb dan mijn linkerhand vrij om alles onder controle te houden.(veel van onze nummers maken het voor mij moeilijk als deze functie er niet is(Hold On)

PS:
Dit heeft ook te maken met mijn beperking aan mijn hand die ik heb wat het allemaal wat lastiger maakt voor me.
Daarom wil ik ook een keyboard met de voor mij gewilde functie Hold On.
Het geeft voor mij de makkelijkheid en de gelegenheid om als volwaardige keyboard speler de band aan te vullen.
Zonder deze functie word het voor mij gewoon wat lastiger en wil wel graag plezier blijven houden in mijn bandje omdat ik het reuze leuk vind en het toch maar doe met mijn handicap.
Ik hoop nu ook dat jullie het allemaal wat beter begrijpen.
Er wordt ook gespeelt zonder dat er een ritme van een keyboard meeloopt.
Maar mischien kunnen mensen die mischien niet met een beperking te maken hebben het wat moeilijker begrijpen.

Voor mij is het echt een functie die ik eigenlijk niet kan missen.
Ik hoop dan ook dat Roland echt hier mee met een software update komt indien dit mogelijk is.

Dan kan ik hem alsnog houden,verder niet mis met de GW-8.

Hoop dat het verhaal duidelijk is.

Verder alle mensen bedankt die me hebben proberen te helpen.

Groetjes William

Nieuw berichtGeplaatst: 10 maart 2009 10:08 
VeelPoster
VeelPoster

Welk instrument bespeel je ?: Cubase 9 Reason 9 tyro 5 en vsti
Hallo Wiliam

Ik denk dat die update er niet komt zoiets ziet er op of niet.
Bij de goedekope Yamaha uitvoeringen zoals de psrs-550 die ik zelf ook heb zit het ook niet op.
Dat je teleurgesteld bent kan ik best begrijpen maar het is ook een kwestie van goed opletten wat je
je wilt. Bij een aanschaf van een instrument.
Kunt dan Beter een paar uur in een muziekwinkel keyboard uitproberen en die funktie die jij bedoeld
had je dan gelijk kunnen vaststellen dat het er niet op zit.
Maar misschien heb ik het bij het verkeerde eind.
Maar ik hoop dat je nog veel plezier aan je keyboard beleeft.

Groetjes

Bennie

Nieuw berichtGeplaatst: 10 maart 2009 10:24 
Ja oke Bennie..

heb wat over het hoofd gezien.

Je gaat er gewoon vanuit dat een keyboard/workstation/crossover arranger van 799 euro die functie heeft.
Dit is wel mijn mening.Maar goed even niet opgelet en je heb even een functie niet daar ga ik toch echt wel vanuit bij deze prijs.Maar bij Roland denken ze waarschijnlijk iets anders als ik.

laat ik maar gewoon informeren wat de inruil waarde is en wat er bij geteld moet worden.

Zal er wel mee leren leven,mischien verwacht ik ook wel teveel voor deze prijs,of teveel gezeur ben Nederlander he.

groetjes William.

Nieuw berichtGeplaatst: 10 maart 2009 11:38 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Hoi William,

Begrijp heel goed je ergernis. En inderdaad, voor die prijs verwacht je niet dat je moet nagaan of dergelijke functie er op zit. Is er geen voetpedaal beschikbaar die deze functie kan "vervangen"?
Las bv volgende op Roland-site:
"De FS-5U (=voetpedaal) activeert zijn toegewezen functie zolang hij ingedrukt is, terwijl de FS-5L, telkens als je hem indrukt, zijn toegewezen functie in- of uitschakelt." Deze is nu wel voor gitaar bedoeld maar misschien is er iets gelijkaardigs voor je keyboard?
Let wel, ik heb geen ervaring met Roland en weet dus niet of dit je kan verder helpen.
Zou zonde zijn om een degelijk toestel opnieuw te moeten vervangen.
Ik meen dat een van onze leden, "Ron", ruime ervaring heeft met Roland?
Misschien even met hem contact opnemen?

Nieuw berichtGeplaatst: 10 maart 2009 11:50 
Hoi Rik.

Dat had een oplossing kunnen zijn,maar ook via een pedaal is het niet te regelen.

De functie is er gewoon niet.

ben wel blij dat je het met mijn mening eens ben dat voor die prijs de functie gewoon erop had moeten zitten.

Groetjes.

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 18 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]