Midi vragen over de juno G en Tros 2 (eindelijk opgelost)

Gebruik van Registraties, Styles, Multi-Pads, Tweaken van Voices, Tips & Trucs, Updates, Handleidingen, Roland-links etc.

Moderator: Ben

Hessel

Midi vragen over de juno G en Tros 2 (eindelijk opgelost)

Ongelezen bericht door Hessel » 16 mei 2010 19:57

Hallo Muziekvrienden,

Ik heb in januari de Roland juno G synthesizer aangeschaft en deze via midi aan de Tyros 2 geknoopt, ik kan de klanken van de Tyros 2 op de juno G spelen en anders om ook tot zover is het mij wel gelukt wat de midi instellingen betreft.

Nu zit ik nog met de volgende problemen die maar niet voor elkaar krijg.

Ik wil de klanken van de Juno G opnemen in de sequencer van de Tyros 2 en hier gewoon een song van maken net als met de interne klanken van de Tyros 2, maar ik krijg dit maar niet voor elkaar.

Als ik een style afspeel op de Tyros 2 en ik een klank kies op de juno G bijvoorbeeld op midi kanaal 1 een piano, en ik wil dit opnemen op kanaal 1 in de sequencer van de Tyros dan neemt hij de style wel gewoon op. maar die piano klank uit de Juno is dan in eens een strings klank geworden die ik in een registratie in de Tyros heb staan op bijvoorbeeld right 1 dus midi kanaal 1.

Als ik een klank uit de Tyros opneem op een track in de sequencer van de Juno G dan geeft hij wel de juiste opgenomen klank weer.En als ik klanken uit de Tyros op de Juno G speel dan neemt de sequencer van de Tyros die ook gewoon op.

IK wil ook songs opnemen met de klanken van de Juno G, wie weet wat ik (ondanks de nog weinige midi kennis die ik nog heb) toch nog verkeerd doe of welke instellingen ik nog aan moet passen om dit werkend te krijgen.

Hessel.
Laatst gewijzigd door Hessel op 24 jun 2010 10:53, 3 keer totaal gewijzigd.

RamonMM6

Re: Midi vragen over de juno G en Tros 2.

Ongelezen bericht door RamonMM6 » 17 mei 2010 05:24

Hoi Hessel,

Zit er geen Sequencer ingebouwd in de Juno G zelf?
Dit is volgens mij het grote verschil tussen de D en G uitvoering.

Maar goed misschien werkt deze wel lastig, heb er geen idee van verder..
Nog nooit met de G gewerkt..

Probleem is dat je Tyros gegevens wegstuurt naar je Juno G aangaande welke klank de Tyros gebruikt, je moet deze functie uitschakelen..moet even voor je uitzoeken welke MIDI parameter deze functie ook alweer heeft.
Kom daar nog even op terug.

Groetjes:Ramon

Hessel

Ongelezen bericht door Hessel » 17 mei 2010 07:12

Hoi Jan en Ramon,

ja de Juno G heeft wel een sequencer aan boord zoals ik in mijn verhaal al aangeef, en de klanken uit de Tyros kan ik wel gewoon in de Juno opnemen ook de custom voices,

Maar ik kan nog niet alle functies van de Juno en ik weet niet hoe de juno reageerd als ik een volledig akkoord met een style in de sequencer wil programmeren net als dat ik in de Tyros doe. En de sequencer van de Tyros die ben ik nu eenmaal gewend ik heb de handleidingen ook al door genomen maar kan er niet uitkomen wat de tyros tegen houd dat hij de singalen van de Juno niet doorlaat, terwijl het anders om wel werkt.

Hessel.

Ferdy
Welk instrument bespeel je ?: psr sq16, psr s900, Gem Wk2, B4II
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ferdy » 17 mei 2010 08:08

Hoi Hessel
Ik had hier het zelfde probleem met de master keyboard
Ik heb in de midi instelllingen van de 900 de marterkey op right 2 gezet zoen deed hij het wel goed
op de tyros heb je een right 3 waar je de synt op kunt zetten en dan kun je op de tyros het instrument kiezen die door de synt aangestuurd wordt en dan zou hij het goed moeten doen

M.v.g. Ferdy
Vele Groetjes
Ferdy

Afbeelding

RamonMM6

Ongelezen bericht door RamonMM6 » 17 mei 2010 21:59

Hoi Hessel,

Tja het mooiste zou zijn als je de Juno G als toongenerator inzet.
Je kan dan akkoorden vanuit je Tyros wegsturen naar je Juno toe.
Het bijsturen van de weergegeven sounds met ritme begeleiding en akkoorden kan je via je Tyros Mixer doen.

Omdat beide met 16 kanalen werken geeft de Juno alle tonen weer, uiteraard hele andere tonen dan je op de Tyros te horen krijgt.

Je zou zoals Jan eigenlijk al voorstelde een Usersetting moeten maken speciaal voor de Juno.

Met slecht 1 kabel van Midi Out Tyros naar MIDI In op de Juno.

Ik wil je best helpen een lijst te maken van welke instrumenten je kan aansturen vanuit de Tyros naar je Juno G.
Bijvoorbeeld Accordeon 1 op de Tyros geeft een String geluid op de Juno.
Of hoe je eigen gemaakte patches/geluiden kan gebruiken in gemaakte muziek op de Tyros.

Het is erg jammer te noemen dat de 2 fabrikanten qua midi altijd op stand oorlog zijn blijven staan.

Hessel

Re: Midi vragen over de juno G en Tros 2 ( opgelost)

Ongelezen bericht door Hessel » 12 jun 2010 19:47

Hallo Muziekvrienden,

Nou mijn probleem is opgelost hoor .... :banane: helaas niet in de midi instellingen van de Juno G ik kwam er niet meer uit, maar vanmiddag kwam ik op het idee om met de Juno G audio op te nemen.

De Tyros 2 kan natuurlijk audio harddisk opnemen dus de Juno G via de microfoon input aangesloten en het werkte , dus ik kan meteen een audio opname maken en stom dat ik hier niet eerder aan gedacht heb.

Nou Hessel is weer helemaal :banane: :banane: :yipie: :yipie: blij.

Hessel.

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 12 jun 2010 20:11

Nou kijk eens aan, een prima oplossing eigenlijk! Soms moeten "de raderen even draaien" voordat zich een idee aandient. :duim:
mvg
Jan
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Hessel

Ongelezen bericht door Hessel » 12 jun 2010 20:15

Hoi Jan,

Ja de mogelijkheden zijn er plenty op de Tyrossen , maar je moet er wel gebruik van maken natuurlijk :greenlaught: .

Hessel.

RamonMM6

Ongelezen bericht door RamonMM6 » 12 jun 2010 22:29

Hoi Hessel,

Ja dat kan ook prima, zo werk ik ook met de Microkorg.

Als audio visueel instrument, doch een midi interface komt er wel op want kan hem moeilijk synchroon krijgen met opnames gemaakt met de 423 of de computer zelf.
En MIDI instellingen van deze synth zijn een stuk eenvoudiger in te stellen, althans de basis functies dan.

Aan de andere kant heb ik makkelijk praten want door het werken met de computer veel te weten over MIDI.

Maar ben erg nieuwsgierig naar je eerste opname :duim:

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric » 14 jun 2010 08:44

Mooi toch? :cool:
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Hessel

Ongelezen bericht door Hessel » 14 jun 2010 12:17

Hallo Muziekvrienden,

Was ik in mijn vorige bericht nog in de wolken wat betreft een Audio opname maken van de Juno G op de Tyros 2, na het hele weekend hier mee bezig te zijn geweest sloeg mij toch gisteren de teleurstelling om het hart.

De microfoon ingang van de Tyros 2 lijkt toch niet geschikt om er een synthesizer aan te hangen, ik kreeg hier door constant rare geluiden door dan die ik op de Juno speelde een hele rare verstoring van het signaal.ik moest de het mic volume dus flink omhoog gooien anders hoorde je helemaal niks op de Audio opname :janken: .

Maar gisteravond heb ik ook Audacity eens geinstalleerd waar veel van jullie ook meewerken, dus mijn 24 inch iMac maar van de huiskamer naar boven gesleept omdat ik alleen daar een Auidio ingang op heb nou en dat werkte wel hoor :cool: .Ik moet het programma nog even verder onderzoeken maar ik kon er in ieder geval al een opname mee maken.Ik ga dus maar een laptop kopen met een Audio ingang er op.

Het nadeel is dat ik nou geen Midifile meer kan maken, ik ben er nog steeds niet uit waarom de sequencer van de Tyros 2 de klanken van de Juno G niet op kan nemen, mocht iemand hier de oplossing hier voor weten dan hou ik me aanbevolen.

Hessel.

RamonMM6

Re: Midi vragen over de juno G en Tros 2 (gedeeltelijk opgelost)

Ongelezen bericht door RamonMM6 » 14 jun 2010 23:01

Hoi Hessel,

Is het niet mogelijk de Microfoon ingang om te zetten naar een Audio ingang op de Tyros?

Op de 8000 kon dat en dat zou je heel wat gedoe schelen en ook de aanschaf van een laptop misschien kunnen besparen.
Nadeel hiervan was wel dat het monoraal was het opgevangen Audio signaal.
Euh nogmaals ik ken de Tyros niet goed genoeg hier een oordeel over te vellen of de ingang kan worden aangepast.

Tja ik denk dat het bijna eenvoudiger wordt om op een PC of laptop een stukje DAW software te installeren en daar je Juno G mee te verbinden als toongenerator en ingave keyboard.
Je kan dan MIDI files maken met het geluid van je Juno en je kan dan nog allerlei correcties uitvoeren achteraf.
Aan de andere kant is het bovenstaande eigenlijk wel dood zonde te noemen daar je zowel in je Tyros alsmede in je Juno de mogelijkheid je spel vast te leggen zonder gebruik van een externe computer of MIDI ander apparaat.
Je moet met je Juno ook Audio opnames en MIDI opnames kunnen maken.
De Tyros zou je dan als ik de manual goed begrepen heb zo op je Juno aangesloten moeten kunnen worden.

Euh in die verstande dat ik de manual niet gedownload krijgt, hij stopt er mee na 734 Kb te hebben binnen geslurpt.
Kan je daar dus geen eenduidig antwoord op geven zo snel.
Ik wil best voor je in de MIDI materie duiken voor zowel de Tyros alsmede de Juno maar dan ben ik wel even bezig.
Omdat Yamaha en Roland niet lekker met elkaar werken...
Althans de 1 noemt functie A ineens X.

Hoor het wel of je misschien nieuwe ideeën heb opgedaan om toch tot opnames te komen...

Ernie
Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ernie » 14 jun 2010 23:18

De Tyros heeft wel gewoon een audio input (Aux-in). Zie pagina 19 van de handleiding.
De gevoeligheid is instelbaar zelfs.

Hier meteen een link http://download.yamaha.com/downloads/se ... ch/product
Voor als je geen handleiding hebt.

Gr. Ernie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....!

Hessel

Ongelezen bericht door Hessel » 15 jun 2010 10:43

Hoi Ramon en Ernie,

Bedankt voor jullie hulp en het meedenken alle hulp is welkom.

Ernie:

de AUX in aansluiting gebruik ik inderdaad voor de Juno om het geluid via Audio OUT naar de monitors te sturen, maar dit heeft geen enkel effect op de sequencer van de Tyros het is denk ik toch een MIDI probleem.

Ramon:

Ik heb nog even naar de Microfoon ingang gekeken maar denk niet dat het mogelijk is om het signaal om te zetten naar Audio.

Een Audio opname maken in de Juno gaat wel , maar er zit standaard maar 4 MB sample geheugen in ik zal dus eerst extra dimm geheugen moeten plaatsen minimaal 512 Mb voor Audio, ik gebruik dus liever de Tyros voor opnames.

Als ik een style met akkoorden naar de Juno probeer te sturen dan gooit hij alle kanalen door elkaar of ik hoor helemaal niks, een enkele track opnemen gaat wel.

Dat Roland en Yamaha niet lekker samen werken daar ben ik inmiddels wel achter, toch hoop ik op een oplossing, en daarom dacht ik aan Audacity als het niet anders kan en gebruik de Juno dan als klankbron, of nog liever de Tyros voor opname .

Wat is DAW software Ramon, is dat net zo iets als Audacity.

Mijn kennis over de midi materie is nog te beperkend, misschien kam jij me verder helpen Ramon.

Hessel.

RamonMM6

Ongelezen bericht door RamonMM6 » 15 jun 2010 13:52

Hoi Hessel,

Inmiddels hebben we ook al mail contact erover gehad.
Heb beide manuals inmiddels gedownload en naast elkaar gelegd maar de Juno G wordt ik niet heel veel wijzer van qua MIDI instellingen.
De Tyros is prima beschreven op dat punt, dat is het probleem niet.
Ook de Juno D erbij genomen daar deze meer over MIDI verteld.
Daar moet het antwoord ergens in verscholen liggen...

Je hebt ook contact gelegd met Oostendorp en als zij met een antwoord komen hoef je misschien verder geen zorgen meer over externe software te gebruiken met je Juno G.

Om je toch een antwoord te geven op je vraag:
DAW is heel eenvoudig uitgelegd software waarmee je alle noten ingave van je keyboard, ritme uit je keyboard of drum computer kan vastleggen als MIDI data.
Je ziet dan noten op je scherm verschijnen en kan je heel veel bewerkingen mee doen achteraf.
Ook kan je heel gemakkelijk externe audio bronnen met hetzelfde gebruikte programma direkt opnemen en daarmee combinaties maken van zowel MIDI als Audio.
Een hele uitgebreide sequencer/opname recorder zeg maar.
Enkele pakketten op internet zijn zelfs gratis.
Maar daar hoef je je voorlopig even niet druk over te maken.
De term DAW staat voor Digital Audio Workstation en is veel uitgebreider dan Audicity.

Bovenstaande had ik er voor een reden niet meteen bij vermeld omdat het dan weer zo'n lap tekst dreigde te worden.
En ik hoopte je met mijn posting misschien nieuwe ideeën te geven een andere oplossing te zoeken voor je opname probleem.
Waarbij ik je gelijk geef dat de Juno G niet echt veel intern geheugen biedt standaard.
De Tyros is dan een veel beter alternatief.
Ik zag dit probleem ook toen ik de Juno G handleiding helemaal had binnen gekregen nadat ik mijn posting al had geplaatst.

Ik ben benieuwd wat je van Oostendorp terug ontvangt als antwoord en denk dan eigenlijk wel dat je gewoon met je Tyros opnames kan maken in combinatie met de Juno G zonder gesleep/gebruik van computers en dergelijke.
Vanuit de Tyros is wat je wil zeker mogelijk..
Zou even van Oostendorp afwachten wat voor antwoord zij geven door dit probleem..

Plaats reactie