• Toon onderwerp - Met 1 vinger een complete melodie spelen.

Contact Hulp voor ForumStarters Yamaha Tutorials Uitdaging vd Maand Cafť Foto's Forumdag 2011

Het is nu 25 feb 2018 04:29

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Met 1 vinger een complete melodie spelen.
Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2018 18:32 
Nieuw lid
Nieuw lid

Welk instrument bespeel je ?: software synthesizer
Instrument: 5 octaafs usb keyboard
Software: Mixcraft

Graag wil ik met m'n usb-keyboard het zelfde doen dan dat met veel gewone keyboards mogelijk is; door maar 1 toets op m'n keyboard in te drukken wordt er een complete melodie gespeeld en die melodie kun je dan van toonhoogte veranderen met behulp van je keyboard toetsen.Dit heet dacht ik 'auto accompaniment'.

Is hier niet al te dure software voor?Ik heb al veel gedownload en uitgeprobeerd maar niks werkt zoals wat ik het bedoel.Ik wil namelijk zelf gecomponeerde loopjes als het ware onder de toetsen zetten via bijvoorbeeld vst's.

Is hier software voor?Hebben programma's als Cubase, Garageband etc niet zo'n programmaatje in zich?

Ik wil dus niet met de muis ergens op klikken om een zelf gecomponeerd muziekje te starten en stoppen maar ik wil graag dat een bepaalde toets op m'n keyboard het stukje afspeelt zodra ik hem indruk en er onmiddelijk mee stopt zodra ik hem los laat.Ik componeer het zelfde muziekje dan in bijvoorbeeld 3 verschillende toonsoorten: F, G en C en plaats deze dan onder die 3 verschillende toetsen.

Profiel Stuur priv√©bericht  

Berichttitel: Re: Met 1 vinger een complete melodie spelen.
Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2018 18:36 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: T5-76, Pa4X-76, MOXF6. Hammond XE1
Misschien wel zo leuk als je je eerst even voorstelt. :greenlaught: :greenlaught:

Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2018 18:54 
Nieuw lid
Nieuw lid

Hallo Ben,

Dat is wel zo.Ik ben Henk en probeer te componeren met een usb-keyboard en software.Ik begin het nu een beetje onder de knie te krijgen.Het is veelal muziek van het genre jaren 80 en 90 popmuziek.Ik gebruik een 5 octaafs keyboard en de software die ik gebruik is Mixcraft.Ik zal eens kijken of er een speciale rubriek is om me even voor te stellen.

Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2018 19:12 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Piano,MOXF8,MOTIF8,PAX4,Cubase 9.
iceland schreef:
Hallo Ben,

Dat is wel zo.Ik ben Henk en probeer te componeren met een usb-keyboard en software.Ik begin het nu een beetje onder de knie te krijgen.Het is veelal muziek van het genre jaren 80 en 90 popmuziek.Ik gebruik een 5 octaafs keyboard en de software die ik gebruik is Mixcraft.Ik zal eens kijken of er een speciale rubriek is om me even voor te stellen.

Dag Henk,

Er zijn genoeg mogelijkheden!
Zeg even wat je precies wilt,speel je op dit keybord lees je muziek!
Je sequencer is oke met veel VST plugins,als je de pro versie hebt.

Groeten van André, :ciaoo:

Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2018 19:53 
Nieuw lid
Nieuw lid

Hoi André,

Eigenlijk heb ik het in m'n eerste bericht al wel wat omschreven.Ik zou graag toetsen naar keuze willen toewijzen aan een loop.Het zelfde idee van auto accompaniment bij goedkope kant en klare keyboards, maar met dat verschil dat ik via vst of wat dan ook het loopje zelf componeren kan.Wat een sequencer precies betekent moet ik nog uitzoeken via google, ik ben nog niet zo heel ver denk ik qua technisch begrippen van software, maar ik leer het graag.

ps ik lees een beetje noten

Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2018 21:34 
TopPoster
TopPoster

iceland schreef:
Hoi André,

Eigenlijk heb ik het in m'n eerste bericht al wel wat omschreven.Ik zou graag toetsen naar keuze willen toewijzen aan een loop.Het zelfde idee van auto accompaniment bij goedkope kant en klare keyboards, maar met dat verschil dat ik via vst of wat dan ook het loopje zelf componeren kan.Wat een sequencer precies betekent moet ik nog uitzoeken via google, ik ben nog niet zo heel ver denk ik qua technisch begrippen van software, maar ik leer het graag.

ps ik lees een beetje noten

Dag henk,

Ja je kan met een vinger een melody spelen!!
Maar voor een muziekstuk komt er iets meer bij kijken :wistle:
Kijk dat scheelt alweer dat je noten leest :yipie:
Even een uitleg VST plugins zijn voor instrumenten en/of reverb,s ,e.d.
Daar kan je niet direkt loopjes mee maken!
En als je bedoelt loops toewijzen aan toetsen(Dat zijn Samples)
Als je een begeleiding op accoorden wilt direkt spelen en opnemen ga dan voor een goedkoop Keyboard!

1.Je maakt je muziek in midi die je kan laten afspelen met een VST instrument!
2.Je gebruikt kant en klare Loops (Audio of samples)die je in je
Mixcraft(sequencer)af laat spelen daar is in Mixcraft een mogelijkheid voor,en kan je dat op elke Track zetten tot een geheel en dan een Melody erbij bedenken(zo doen diskj dat)of andersom.

Om een muziekstuk te maken,ga je uit (in jouw geval neem ik aan)Bass,Drums,
bij de basline moet je wel al in een maat het Accoord weergeven!

Je zou dus eerst het hele muziekstuk in accoorden weergeven met een melody
dan kan je eenvoudig de rest er bij aanvullen tot vele tracks.

Ik weet niet of er in Mixcraft een mogelijkheid bestaat voor accoorden dat moet je even uitzoeken.
ja het gaat niet meteen en vergd wat studie.
Ik hoop dat ik duidelijk voor je ben :oops:

Groeten van André. :ciaoo:

Nieuw berichtGeplaatst: 12 feb 2018 18:01 
TopPoster
TopPoster

Hallo henk,

Hierbij een link naar een software program!
misschien is het iets voor je,komt het dichts bij je vraag,maar is geen makkelijk program.

Cognitone

Groeten van André, :welkom:

Nieuw berichtGeplaatst: 12 feb 2018 20:38 
Nieuw lid
Nieuw lid

Hallo André,

Dank voor de tip van Cognitone.Het lijkt me wel een relatief ingewikkeld programma.Ik gebruik dan Mixcraft waar ook best wel veel mee kan.Ik heb me een beetje verdiept in woorden als 'sequencer' en idd het woord 'sample' of 'sample-tje' is ook zoiets waar ik zelf even niet op kwam, maar is wel handig, dan weet iedereen gelijk waar het over gaat.

Binnen Mixcraft heb ik iets gevonden en dat heet de 'Omni sampler'.Dat komt al wel behoorlijk in de buurt van waar ik naar zoek.Je kan daar een stukje mp3 of wave in stoppen en dat is dan gelinkt aan één van de toetsen van het keyboard.

Ik zoek eigenlijk een sampler waar ik midi in kan doen.Nu moet ik eerst een zelf gecomponeerde midi-file omzetten naar wave of mp3 voor dat ik het in de sampler kan zetten.Maar oke, ik ben er in elk geval al een stuk verder mee.Maar ik blijf verder zoeken, want er moet gewoon wel iets zijn waar ik gewoon midi in kan doen.Het liefst software die zo intelligent is dat hij de toonhoogte (behalve dat van de drums)zelfstandig kan veranderen n.a.v een bepaalde toets die ik indruk.

Er lijkt voor nu niets anders op te zitten dan idd een oud keyboard te kopen om met 'one finger accompaniment' grofweg wat melodie√ęn uit te proberen.

Groet Henk

Nieuw berichtGeplaatst: 12 feb 2018 23:33 
TopPoster
TopPoster

iceland schreef:
Hallo André,

Dank voor de tip van Cognitone.Het lijkt me wel een relatief ingewikkeld programma.Ik gebruik dan Mixcraft waar ook best wel veel mee kan.Ik heb me een beetje verdiept in woorden als 'sequencer' en idd het woord 'sample' of 'sample-tje' is ook zoiets waar ik zelf even niet op kwam, maar is wel handig, dan weet iedereen gelijk waar het over gaat.

Binnen Mixcraft heb ik iets gevonden en dat heet de 'Omni sampler'.Dat komt al wel behoorlijk in de buurt van waar ik naar zoek.Je kan daar een stukje mp3 of wave in stoppen en dat is dan gelinkt aan één van de toetsen van het keyboard.

Ik zoek eigenlijk een sampler waar ik midi in kan doen.Nu moet ik eerst een zelf gecomponeerde midi-file omzetten naar wave of mp3 voor dat ik het in de sampler kan zetten.Maar oke, ik ben er in elk geval al een stuk verder mee.Maar ik blijf verder zoeken, want er moet gewoon wel iets zijn waar ik gewoon midi in kan doen.Het liefst software die zo intelligent is dat hij de toonhoogte (behalve dat van de drums)zelfstandig kan veranderen n.a.v een bepaalde toets die ik indruk.

Er lijkt voor nu niets anders op te zitten dan idd een oud keyboard te kopen om met 'one finger accompaniment' grofweg wat melodie√ęn uit te proberen.

Groet Henk

Dag henk,

In een Sampler kan je geen midi doen,alleen Audio :oops:
Je kan de toonhoogte van midi veranderen in je Sequencer !
En waarschijnlijk ook een wave file daarin(Dat heet pitch en verlengen stretching)
Je kan ook Wave-Files Loops toewijzen in je track en op volgorde afspelen.
De loops kan je op google vinden onder Sampes+ loops.
een loop is een stukje audio B.V.drums of Bass,je kan dit samenstellen en een melody er aan toevoegen.
Je kan op dit Forum vragen aan leden voor een midifile om het uit te proberen!

PS.een echte Sample is een stukje wave file zoek maar een op de oude AKAI s1000,ik heb de s900 nog!

Groeten van André. :ciaoo:

Nieuw berichtGeplaatst: 17 feb 2018 14:25 
Nieuw lid
Nieuw lid

Hoi André,

Ja, jammer is dat.Graag had ik midi toegewezen aan toetsen.Met wave probeer ik het nu al maar dat is een heel gedoe en werkt bij mij niet echt.Misschien moet ik dan maar wat oude en uit een lopende goedkope keyboards kopen van een paar tientjes per stuk met allerlei ritmes en kant en klare begeleiding om melodieen die ik in mn hoofd heb grofweg uit te testen (live) met een "orkestband" (auto accompaniment).Ik sla dan wel eens een verkeerde toets aan bij de auto accompaniment maar ik krijg dan toch altijd een goed idee of een melodie inderdaad best wel iets heeft.

Er zal vast ook software zijn (en dat is misschien wel het beste idee) waarmee m'n usb keyboard het zelfde kan werken dan een auto accompaniment keyboard van vandaag of voor mijn part 25 jaar oud.Alleen ben ik dan qua ritmes en melodieen etcetera afhankelijk van wat de fabrikant er in heeft gedaan.Ik google nog wel even en nog bedankt voor de tips.

Groet Henk

Nieuw berichtGeplaatst: 17 feb 2018 21:42 
TopPoster
TopPoster

iceland schreef:
Hoi André,

Ja, jammer is dat.Graag had ik midi toegewezen aan toetsen.Met wave probeer ik het nu al maar dat is een heel gedoe en werkt bij mij niet echt.Misschien moet ik dan maar wat oude en uit een lopende goedkope keyboards kopen van een paar tientjes per stuk met allerlei ritmes en kant en klare begeleiding om melodieen die ik in mn hoofd heb grofweg uit te testen (live) met een "orkestband" (auto accompaniment).Ik sla dan wel eens een verkeerde toets aan bij de auto accompaniment maar ik krijg dan toch altijd een goed idee of een melodie inderdaad best wel iets heeft.

Er zal vast ook software zijn (en dat is misschien wel het beste idee) waarmee m'n usb keyboard het zelfde kan werken dan een auto accompaniment keyboard van vandaag of voor mijn part 25 jaar oud.Alleen ben ik dan qua ritmes en melodieen etcetera afhankelijk van wat de fabrikant er in heeft gedaan.Ik google nog wel even en nog bedankt voor de tips.

Groet Henk

Dag Henk,,

Er zijn ook Modules die je aan je USB-Keyboard verbind!
Misschien vind je zoiets goedkoops :ok:
Heb je begeleiding op je Keyboard.
Zoiets had ik vroeger ook van Roland.

Groeten van André, :ciaoo:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 11 berichten ] 

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]