Vertraging in opnamen

Voor de thuis studio

Moderator: Eric

Sempi
Welk instrument bespeel je ?: gitaar, basgitaar
Contacteer:

Vertraging in opnamen

Ongelezen bericht door Sempi » 29 mei 2020, 22:50

Bij het maken van mijn opnamen heb ik gemerkt dat de synchronisatie van de tracks niet altijd goed is. Voordat ik begon heb ik via tikken de vertraging bepaald, en bij voorkeuren ingesteld. Ik had verwacht ergens tussen de 50 en 100 uit te komen, maar tot mijn verrassing bleek ik uit op 160. Kennelijk is mijn systeem wat aan de trage kant.
Als ik een paar tracks heb ingespeeld lijkt er nog niets aan de hand, maar na ongeveer vier tracks lijkt er toch weer wat vertraging op te treden. Laatst had ik het idee dat die vertraging vooral in de eerste 10 a 15 seconden zaten, daarna liep het weer redelijk in de pas.

Voordat ik mijn vragen stel zal ik eerst even mijn werkwijze toelichten. Ik genereer eerst een metronoomtrack (meestal maar een maat of 4), en vervolgens neem ik een drumpartij op van het keyboard. Als derde volgt meestal een eerste versie sologitaar. Die hoeft niet perfect te zijn, maar dient als referentie voor de slaggitaar en de basgitaar die daarna volgen. Slaggitaar staat er meestal wel in een keer goed op, voor de bas moet ik soms wat maten opnieuw inspelen, op een andere track, die later gemonteerd wordt in de eerste. Dan wordt de provisorische solopartij verwijderd, en de definitieve versie ingespeeld. Dat lukt meestal ook niet in één keer, zodat ook daar een “correctietrack” bij komt. Voor mijn vier instrumenten heb ik dus soms 6 of 7 tracks open staan.

Nu zou ik graag willen weten of die 160 milliseconden normaal is (bij bufferlengte van 100 ms), of is dit extreem?
Verder wil ik graag weten of die kleine schommelingen bij iets meer tracks verklaarbaar zijn.

Zelf denk ik dat mijn pc (met Intgel i5, 2,7 MHz) het aan zou moeten kunnen, maar hij lijkt het soms niet bij te kunnen sloffen. Klopt dit, of heeft iemand een betere verklaring?
Met vriendelijke groet,

Jan

El. gitaar: Gretsch Streamliner, Richwood Strat amp: Vox Valvetronic VT40X effect: Vox Stomplab IG
Basgitaar: Richwood Jazz bas amp: Fender Rumble 100 V3

André Lazeron

Re: Vertraging in opnamen

Ongelezen bericht door André Lazeron » 29 mei 2020, 23:23

hola Sempi,

Je verteld niet waarmee je opneemt :wistle:
Is dat een Sequencer :wistle: welk programma :wistle:

Het probleem noemt men latency,dat kan je verhelpen door een audio converter!
En vaak de instellingen in je DAW.
Je computer is geen probleem

Groeten van André, :ciaoo:

André Lazeron

Ongelezen bericht door André Lazeron » 29 mei 2020, 23:26

Hola,

Hier hoe zoiets eruit ziet!

Audio interface

Groeten van Anndré, :ciaoo:

Ben
Welk instrument bespeel je ?: Korg Pa4X-76, Korg Liverpool
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ben » 30 mei 2020, 10:09

Een goede oplossing is een digitale recorder.
Bij voorbeeld een Tascam DP03SD; 8 sporen.
https://www.bax-shop.nl/multitrack-reco ... e-recorder.

Ik heb heel wat jaartjes naar volle tevredenheid met deze recorder gewerkt.
Ik ben vorige maand overgestapt naar de grote broer.
Tascam DP32SD; 32 sporen.
https://www.bax-shop.nl/multitrack-reco ... e-recorder
Bezoek ook eens mijn website of YT kanaal.
Bensel Muziek
YT kanaal

Sempi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sempi » 30 mei 2020, 12:06

André, Ben,
ik heb eind maart een klein usb-mengpaneeltje aangeschaft voor dit doel: Behringer Xenyx Q1002USB. Die heeft 2 gebalanceerde ingangen, en 4 stereo lijn ingangen. Vanwege de levertijden toen heb ik (dom..) voor de versie zonder FX gekozen.
Op kanaal 1 (XLR, gebalanceerd) staat een Shure SM58, die ik vóór de Vox-versterker plaats. Gitaar gebruikt dan de reverb en echo van de versterker.
Op kanaal 2 (XLR, gebalanceerd) komt de gebalanceerde uitgang van de Fender basversterker.
Op kanaal 3/4 (jack, lijn) sluit ik het keyboard aan.
Wat ik na mijn vorige bericht niet helemaal vertrouw is dat de ingestelde vertragingstijd groter is dan de buffergrootte. Ik kan me voorstellen dat het werkelijke moment van schrijven net iets moet wachten omdat de buffer nog niet gevuld is. Een paar weken geleden heb ik geprobeerd Jamkazam aan de praat te krijgen en daarbij heb ik ervaren dat een grotere buffer een grotere latency tot gevolg heeft. Maar als gepensioneerd database ontwerper ben ik gewend zo groot mogelijk te bufferen, althans voor sequentiele processen. Gewetensconflictje, dus :forgotten:
Op bijgaand plaatje zie je de opstelling van de spullen. De Gretsch staat er niet bij, die staat in de huiskamer.
Bijlagen
mei_20 003 klein.jpg
Met vriendelijke groet,

Jan

El. gitaar: Gretsch Streamliner, Richwood Strat amp: Vox Valvetronic VT40X effect: Vox Stomplab IG

Ben
Welk instrument bespeel je ?: Korg Pa4X-76, Korg Liverpool
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ben » 30 mei 2020, 13:57

Hoi Jan,

Je was naar mijn idee beter afgeweest met een digitale recorder.
Daar zit niet alleen de functie van een mixer in verwerkt, maar ook reverb, delay en EQ.
En bovendien kan je alles buiten je computer om doen.
Ik vrees dat je met de huidige spullen het probleem niet kan oplossen.

Groeten
Ben
Bezoek ook eens mijn website of YT kanaal.
Bensel Muziek
YT kanaal

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 30 mei 2020, 15:16

Je zou het eens met een Mac kunnen proberen (verwaarloosbare latency).
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

André Lazeron

Ongelezen bericht door André Lazeron » 30 mei 2020, 15:45

Hola Sempi,

Volgens Behringer zijn er geen latency problemen!
Zij zeggen zero-latency.
En met je apparaat,dat is gewoon goed.

Ik denk dat je je gitaar direkt op de ingang mixer moet zetten(je reverb kan de latency verklaren)
Heb je in recording software ASIO ingesteld ?
Je hoeft geen spijt te hebben van de aankoop zonder FX dat is gewoon reverb E.D.
Dat kan je normaal in goede audiosoftware bijvoegen(het meegeleverde is natuurlijk wel simpel(maar ik ken dit niet goed)!
En misschien heb je op je computer USB3.dat is sneller(wel drivers van behringer instaleren,daar zou ik ook naar kijken of opnieuw instaleren.
Ik zou het eerste even proberen!!

Groeten van André, :ciaoo:

Sempi
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sempi » 04 jun 2020, 16:15

Ik ben even stil geweest (zonder helemaal stil te zitten) vanwege wat (mantelzorg-)werk voor familie, maar vooral ook veel in de tuin te zitten met het mooie weer. Ik heb intussen bovenstaande tip (rode tekst) toegepast. Verder heb ik proefjes gedaan met verschillende vertragingsinstellingen, en met de buffergrootte. Mijn gevoel bleek juist: door de buffer terug te brengen van 100 naar 50 ms werd de vertraging aanzienlijk minder. Ik test door met een voorwerp tegen de microfoon te tikken, met het ritme van de metronoomtrack. De inconsequenties die daarin zitten wijt ik aan een minder vaste hand :oops: . Later bedacht ik mij dat er online een uitstekende softwarematige metronoom beschikbaar is die ik had kunnen opnemen.Ik heb alleen nu even geen trek om weer een rijtje proeven uit te voeren, ik wil weer wat muziek maken. Het kleine stukje wat ik als test heb ingespeeld lijkt al wat minder stroperig te klinken, dus ws. beter synchroon te zijn.

Verder heb ik bij al mijn proefjes en testen toevallig ontdekt dat drums uit mijn keyboard iets te snel zijn: instelling op 124 bpm blijkt in werkelijkheid 125 bpm te zijn.

Ik ga proberen snel weer iets op te nemen. Dan komt het vanzelf wel weer in het podium.
Met vriendelijke groet,

Jan

Plaats reactie