• Toon onderwerp - Impressie Korg PA3X

Contact Hulp voor ForumStarters Yamaha Tutorials Uitdaging vd Maand CafÚ Foto's Forumdag 2011

Het is nu 15 aug 2018 23:17

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Impressie Korg PA3X
Nieuw berichtGeplaatst: 16 aug 2011 20:23 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Hallo muzikanten.
Vanmiddag was ik in de gelegenheid om even te stoeien met een Korg PA3X. Het betrof hier de 61-toetsen versie. Als weergever fungeerde een set actieve studio monitors (dus zonder de optionele Korg geluidsmodule). De instellingen waren de default settings en verder was geen extra software geïnstalleerd. Het viel mij in de eerste plaats op dat het opstarten van het instrument vrij lang duurde (naar schatting zeker 3 minuten). Nu kan deze tijd kennelijk worden verkort door de zgn. stand-by modus te gebruiken. De klank van de voices van de Korg vind ik aan de droge, soms iele kant. Dit vind je ook terug in de styles. Over het algemeen mooie styles qua opbouw maar vaak mis ik net dat beetje "pizzaz". Dit heeft denk ik ook met de klankregeling te maken. De orgelsectie is naar mijn smaak te karig bedeeld maar ik ben als orgelfan misschien bevooroordeeld. Wat is nu de waarde van dit verhaal ? Het gaat hier natuurlijk maar om een impressie die is ingekleurd door persoonlijke voorkeuren. Het is bovendien ook maar net wat je referentie is; in mijn geval voornamelijk de Tyros 4 (en Hammond natuurlijk). Ondanks dat een zuivere vergelijking tussen de PAX3 en de T4 zeker in dit bestek niet goed mogelijk -en ook niet de bedoeling- is, blijft voor mij overeind staan dat de PA3X, zo uit de doos nog verder "gefinetuned" moet worden zodat de akoestische beleving recht doet aan de grote naam van de fabrikant. Nu zou je -als fabrikant- kunnen stellen dat een systeem zich achteraf laat aanpassen aan de behoeften/smaak van de gebruiker, maar voor een grote doelgroep had men m.i. beter voor een toegesneden klankinstelling c.q. voorinstellingen kunnen kiezen, zodat klanken en styles wat "vetter" overkomen. Meer in lijn dus met de huidige muziekbeleving.
Tot dusver mijn summiere wedervaren met de Korg PA3X.
mvg
Jan

Afbeelding

Profiel Stuur priv├ębericht  

Berichttitel: Re: Impressie Korg PA3X
Nieuw berichtGeplaatst: 16 aug 2011 20:42 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Pa4X-76, MOXF6. Hammond XE1, VK8- M
Hoi Jan,

Dank je wel voor deze recensie.
Jouw ervaringen stroken helemaal met de verhalen die ik tot nu toe gehoord heb over de kale en iele klanken.
Het schijnt wel allemaal bijgeregld te kunnen worden, maar dat had men beter van fabriekswege kunnen doen.
Van de lange opstarttijd had ik nog niets gehoord. Dat zal alleen maar erger worden naarmate er meer software geïnstalleerd wordt.

De reputatie van Korg kennende kan het niet anders dan een geweldig instrument zijn. Jammer dat ze op dit punt bij de introduktie al steekjes laten vallen.
Bovendien is de support in Nederland ook niet echt goed geregeld.
Bij Yamaha is dat overigens niet veel beter.

Gr. Ben

Nieuw berichtGeplaatst: 17 aug 2011 09:45 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Dank voor je reactie Ben. Ik heb je een pb gestuurd.
mvg
Jan

Afbeelding

Nieuw berichtGeplaatst: 17 aug 2011 18:17 
Dit was ook het eerste dat ik dacht bij het zien en horen van filmpjes van de PA3X. Heb hem nog niet in levende lijve gehoord dus dat zou eerst moeten voordat je er echt iets over kunt zeggen. De verwachtingen waren en zijn natuurlijk erg hoog. De Kronos (niet helemaal te vergelijken) vind ik wel erg indrukwekkend.
Beide zou ik wel eens willen proberen.

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 4 berichten ] 

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]