Verschillen tussen Tyros 2 en 3

Hier alles mbt Tyros 1, 2, 3 en 4

Moderator: Ernie

Rita

Verschillen tussen Tyros 2 en 3

Ongelezen bericht door Rita » 26 sep 2010, 09:37

Kan iemand mij de belangrijkste verschillen tussen de Tyros 2 en 3 uitleggen? Ik denk erover om een (tweedehands) T2 of 3 te kopen. Qua prijs ben ik bang dat de T3 voor mij te duur is. Zijn er mensen met ervaring met allebei, en is een T2 voldoende of is het de moeite waard om door te sparen voor een T3? Bijvoorbeeld de 40 GB harde schijf, is dat genoeg of zit die zo vol. Nu moet ik alles extern bewaren en volgens mij loopt het zo'n vaart niet.
Hoe klinkt de piano, is dat een mooi geluid of eigenlijk geen echte pianoklank? Dat is voor mij heel belangrijk.
Ik heb nu een Roland met een slechte pianoklank en losse dikskettes waar ik eindelijk eens van af wil, dus alles is beter dan dit. Maar ik ben bang als ik een T2 koop er snel spijt van krijg en liever nog even had gewacht tot ik een T3 kan kopen. Graag jullie advies!

Rita

BillyGates

Re: Verschillen tussen Tyros 2 en 3

Ongelezen bericht door BillyGates » 26 sep 2010, 10:17

Hoi Rita,

Welkom op het forum, ik heb je nog niet voorbij zien komen. :welkom:

Ik ben zelf ook nog maar een newbie op het gebied van keyboards maar kan je wellicht toch al heel wat vertellen.

Deze link zal je ook nog wat info verschaffen.........

viewtopic.php?f=10&t=7340&p=121922&hili ... os#p121922" onclick="window.open(this.href);return false;

Een Tyros 2 of 3 ? Nou het zijn beide erg mooie apparaten en Yamaha moet natuurlijk zo af en toe eens wat nieuws op de markt zetten.

Ik dacht dat de Tyros 3 SA2 (Super Articulation 2) heeft terwijl de Tyros 2 alleen de "gewone" SA (Super Articulation) heeft.

Of jij de pianoklank mooi vindt is ook een kwestie van smaak. Volgens mij heeft Yamaha wel een goede naam op het gebied van zijn klanken dus dat zit in principe wel snor.
Zelf gaan luisteren lijkt me een goede optie, of je koopt er een digitale piano bij, heb je gelijk de 88 gewogen toetsen zoals een piano dat ook heeft. Aangezien je aangeeft dat het piano gedeelte belangrijk voor je is.

Zo'n Harddisk krijg je volgens mij alleen vol als je hem vol wilt proppen met wav(e)/mp3's.
Midi bestanden en dergelijke zijn erg klein en je moet er wel een paar op zetten wil je zo'n 40 of 80 GB harddisk vol krijgen.
Wil je 1GB aan harddisk vol krijgen met midi's (ervan uitgaande dat een er gemiddels 100Kb groot is, er zijn er ook die veel kleiner zijn) moet je er een stuk of 10.000 op zetten. Laten we stoer doen en je hebt er 50.000 opstaan heb je nog 35 GB over voor andere doeleinden (voices/styles/registraties enz)

Verder heeft de T2 wat minder voices en styles van elke soort ten opzichte van de Tyros 3. Hoe belangrijk je dat vindt weet ik natuurlijk niet.

Er zijn hier vast nog mensen die hir wat aan toe kunnen voegen,

Succes met je keuze.

Groet Roger.

Rita

Ongelezen bericht door Rita » 26 sep 2010, 13:37

Roger, bedankt voor je reactie. Ik heb me in april of mei op de site voorgesteld, ik ben niet in staat om een link te maken maar het staat er nog!
Ik heb een akoestische piano, gelukkig wel, maar ik speel vaak op ongelukkige tijden en om geen ruzie te krijgen met mijn buren heb ik mijn keyboard. Meestal heb ik een koptelefoon op, dan valt het geluid mee maar de boxen zijn niet erg goed, ik heb er nooit een goed geluid uit weten te krijgen.

Die harddisk, ik weet dat muziek niet zoveel ruimte in beslag neemt, vooral midi files niet, maar misschien gaat het wel hard als je instellingen opslaat.

Heeft iemand ervaring met Music Finder Plus? Kun je dit ook op de T2 gebruiken?

Binnenkort ga ik naar een dealer om te luisteren. Het is voor mij best ver weg dus daar ben ik nog niet aan toegekomen. Op internet heb ik al aardig wat demo's gevonden en in de winkel staan ze er natuurlijk om de boel aan jou te verkopen, dus daar ben ik altijd een beetje huiverig voor.

Rita

BillyGates

Ongelezen bericht door BillyGates » 26 sep 2010, 13:51

Hoi Rita,

Music Finder + kun je gebruiken op de Tyros 2.

Hier een link met wat info. http://music.yamaha.com/downloads/MFP_0201.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Is een mooie digitale piano niets voor jou als je hart daar ligt ?

Ook daarop heb je tegenwoordig styles/voices/midi een lcd scherm, music finder en en en en en .

Groet Roger.

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 26 sep 2010, 14:24

Hallo Rita.
Als je vooral pianoklanken erg belangrijk vindt ben je in mijn opinie beter af met een T2. De akoestische piano's van de T2 klinken beter dan die van de T3. En de ruimte op een hd is niet zomaar vol te krijgen hoor. :laught:
mvg
Jan
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric » 27 sep 2010, 10:45

Tsss.... da's zo'n moeilijke. Alles leunt zo "dicht" bij elkaar tegenwoordig...
Mij lijkt het belangrijk voor jou om eerder naar de toetsen te gaan zien.
De meeste piano's hebben 88 toetsen, de keyboards héél wat minder.
Maakt echt wel een groot verschil en zeker als je pianostukken wil gaan spelen.

Verder is de keuze zó enorm dat eigenlijk alleen "live" gaan bespelen en beluisteren de enige goede manier is om een keuze te maken. Het verschil tussen T2 en T3 is groot en tegelijk te verwaarlozen.
Persoonlijk ben ik allang tevreden met de T2 waarvan ik niet eens de helft van z'n mogelijkheden gebruik. Die dingen hebben zovele mogelijkheden dat je nooit het einde ziet.
Sterker nog, een "leek" kan zelfs ontmoedigd geraken door de veelheid aan mogelijkheden.

Succes in elk geval met je keuze!
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Rita

Ongelezen bericht door Rita » 27 sep 2010, 20:21

Even voor de duidelijkheid: ik zoek wel degelijk een volwaardig keyboard en niet een electrische piano met keyboard mogelijkheden. Omdat ik nu nog een keus kan maken wil ik het beste van allebei. Ik weet bijvoorbeeld dat Technics hele mooie piano klanken heeft maar de keyboard opties zijn weer een stuk minder.
Ik werk nu vaak met de pc om te stapelen en zo, en ik heb een eindeloze berg diskettes en dat wil ik nu allemaal zoveel mogelijk binnen het apparaat krijgen.

Wat ik voorlopig uit de reacties begrijp is dat ik in elk geval geen miskoop zal doen met een T2.
Bedankt voor jullie reacties, ik slaap er nog even over.

Groetjes Rita

Ernie
Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ernie » 27 sep 2010, 20:23

Hoi Rita

Ga naar de dichts bijzijnde dealer en ga daar lekker achter een T2 zitten en speel.
Dan voel en hoor je of het jouw ding is. En mocht de prijs iets te veel zijn kijk dan
naar een PSRS-900 of 910. Die beschikken ook over veel mogelijkheden.

gr. Ernie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....!

Rita

Ongelezen bericht door Rita » 31 okt 2010, 19:38

Het is er door, ik heb een Tyros 3 gekocht. De prijzen zijn nu flink aan het dalen volgens mij en dus was een T3 haalbaar. Ik heb hem al thuis staan, inclusief boxen en een standaard. Die standaard is wel een beetje hoog want ik ben niet zo lang. Maar heerlijk stabiel, ik had een schaarmodel bij mijn vorige keyboard en die wiebelt nogal als je fanatiek gaat doen.
Ernie ik heb je raad opgevolgd en ben gewoon gaan spelen en alles op mijn gemak gaan uitproberen. Ik vind de registers een van de grote voordelen van de T3, geweldig hoe je de orgelklanken kan mixen. En al die klanken trouwens, wat een geweldig apparaat is het. Ook heb ik er dvd's bij gekregen met allerlei cursussen en demo's.
Voorlopig moet ik alles leren kennen, wat zonde nou dat ik moet werken de hele week :)
Bedankt voor jullie meedenken en adviezen!

Groetjes Rita

Ernie
Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ernie » 31 okt 2010, 19:42

Mooi Rita

Veel plezier met je T3 :duim:
We horen hem wel een keer hier :laught:

Gr. ernie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....!

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 01 nov 2010, 06:50

Mooi zeg. :duim:
Veel plezier achter de toetsen van je nieuwe aanwinst. :cool:
mvg
Jan
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Anneke

Ongelezen bericht door Anneke » 02 nov 2010, 21:46

Gefeliciteerd Rita :welkom:
Veel plezier met je nieuwe aanwinst
Groetjes Anneke.

bitburger
Contacteer:

Ongelezen bericht door bitburger » 15 apr 2019, 13:21

Toch wel apart als ik eerlijk mag zijn, al is dit bericht van tig jaar geleden.
Er word beweert idd dat de T2 toch beter zou zijn qua piano klanken en je gaat dan toch alsnog voor een T3
ik blijf ondanks het anno 2019 is toch bij de T2 het meeste weet ik nu al ga toch toch niet gebruiken.
waar ik hem voor ga gebruiken is uiteraard spelen ( leren) en opnemen sampléen, dus

Plaats reactie