Propyleenglycol rookmachines slecht voor zangers

Handige links mbt zangtechniek, tips & trucs, alles wat te maken heeft met zingen . . .
Meneer de Beer

Propyleenglycol rookmachines slecht voor zangers

Ongelezen bericht door Meneer de Beer » 28 jul 2014, 09:59

Hallo, ik ben gepokt en gemazeld als zanger (zing reeds 25 jaar hardrock) en heb met uitzondering van één maal een overbelaste stem nog nooit last gehad van stemproblemen. Nu heb ik onlangs twee maal een optreden gedaan waarbij door de licht-techniek gebruik werd gemaakt van een propyleenglycol rookmachine. Ik ervaar overduidelijk zuurstoftekort tijdens het zingen en had een geïrriteerde stem na afloop van de gig. Ik kan op internet niet direct info vinden over een schadelijk effect van dit m.i. overduidelijk irriterende en prestatie verlagende 'show-effect'. Heeft iemand ook problemen ervaren met deze rommel en heb je wellicht een linkje naar een kritische kijk op de propyleenglycol rookmachines..?

Groetjes,

Meneer de Beer ;-)

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Re: Propyleenglycol rookmachines slecht voor zangers

Ongelezen bericht door muziekmaker » 28 jul 2014, 12:02

Propyleenglycol is een veel toegepast stofje dat eigenlijk verboden zou moeten worden.
Zie ook ⚠ hier ⚠.
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Meneer de Beer

Ongelezen bericht door Meneer de Beer » 28 jul 2014, 16:50

muziekmaker schreef:Propyleenglycol is een veel toegepast stofje dat eigenlijk verboden zou moeten worden.
Zie ook ⚠ hier ⚠.
Dank je.! Ik ga met deze info eens even op Facebook aan de gang. Schandalig dat je hier zomaar aan blootgesteld mag worden.

Jurjen
Welk instrument bespeel je ?: Stembanden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jurjen » 23 okt 2014, 09:50

Al je op internet de schadelijk gevolgen leest die dit goedje kan veroorzaken wordt je niet echt vrolijk.

Het kan schadelijk zijn bij inademing, inslikken of opname door de huid. Het kan oogirritatie veroorzaken. Blootstelling hieraan kan maag-en darmstoringen, misselijkheid, hoofdpijn, braken en ernstige verzwakking aan het centraal zenuwstelsel veroorzaken.
-From Material Safety Data Sheets (MSDS)

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 23 okt 2014, 14:39

Dit stofje wordt ook als additief bij tabaksfabricage gebruikt; kun je nagaan waar rokers zich (en hun omgeving) willens en wetens aan blootstellen.
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Plaats reactie