• Toon onderwerp - Opname zang: wat heb je aan techniek nodig ? (uitgebreid)

Contact Hulp voor ForumStarters Yamaha Tutorials Uitdaging vd Maand Café Foto's Forumdag 2011

Het is nu 18 sep 2018 16:51

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Opname zang: wat heb je aan techniek nodig ? (uitgebreid)
Nieuw berichtGeplaatst: 10 jan 2010 03:52 
Hoi Eddy,

Ja geef je helemaal gelijk.

Als je basis apparatuur zoals microfoon, mengtafel en achterhangende computer al niet erg best presteren zal dure opname software de kwaliteit niet echt veel verbeteren.
Alle opnames welke ik zelf maak worden gemaakt met apparatuur wat qua prijs voor de meeste alhier te min zou zijn en toch maak ik hele aardige zang opnames.
En dat allemaal het het gratis te downloaden Audicity.
Maar ook na het opnemen van je zang kan je veel doen om ongewenste ruis en achtergrond geluiden te doen verdwijnen maar je moet dan je zangpartij even handmatig nalopen.

Ook kan ik via mijn mengtafel zonder lelijke harde tikken te krijgen in de opname zelf het signaal van de microfoon doen zwijgen waardoor in tussenliggende stiltes ik niet mijzelf een koffie kopje op de tafel hoor neerzetten of mijzelf hoor hoesten tussen de partijen door.
In de audio wereld beter bekend als de hoest/kuch schakelaar.
Een beetje studio werkt deze automatisch maar die luxe heb ik alhier niet dus dan maar handmatig dat knopje even in en uit schakelen.

Groetjes:Ramon

Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2010 21:32 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Piano,MOXF8,MOTIF8,PAX4,Cubase 9.
Eddy Swart schreef:
Hey Hallo Allemaal :;):

Ik wilde graag naar aanleiding van de diverse discussies, die ik hier las toch ook even reageren :greenlaught:

Daar ik al vanaf jonge leeftijd bezig ben met muziek opnames ,dan wel op basis van amateuristische-basis,
mag ik u de volgende tips meegeven, zoals ik deze zelf heb ervaren :laught: .

Ten eerste vind ik het verhaal en de uitleg omtrent dit onderwerp van Paul heel mooi en goed uitgelegen :duim:

Ik hoor hier mensen roepen, koop dure software om qualitative goede opnamens te creëren ???
Sorry hoor, maar ik heb met enkele profesionele mensen mogen werken in het verleden, die dit dus als hun beroep
deden, conclusie, dure software is zonde van al uw geld.
Een heel simpele en zelf gratis te downloaden recordertje via internet, voldoet prima om opnames via de pc te
creëren !!! , die trouwens direct uw opnames omzet naar Mp3, uiteraard kan u zelf de opname qualiteit aanpassen
door de hoogte van de bitrate te selecteren, maar nogmaals, ik hoor geen verschil tussen bitrate 320 kbps stereo
of hoger :upgrade:
Het enige is wat je dus mist buiten de duurdere software is multitracking via hun software, maar dat doe ik nu
hardware matig met de Korg D-888.
Je kan ook heel eenvoudig Multitracken door af te spelen met meerdere players op uw pc en dit dan op te nemen
met een recorder die op uw pc staat :;):
Sorry dan zal ik wel simpele ziel zijn dan, maar toch ??? :roll: :roll: :roll:
Wat dus wel belangrijk is, dat is uw randapparatuur !!! Zoals Paul al mede deelde, een Qualitatieve goede Mixer,
Cq, Harddisk-Recorder, een goede Microfoon en Goede Koptelefoon die noodzakelijk zijn :;): .
Ik ben zelf begonnen met de Tascam Porta 8, een analoge 4sporen multitrack recorder :laught:
Zelf ben ik gek van Microfoons van het merk Sure, bevalt mij al jaren goed en wordt ook veel in de professionele
wereld gebruikt :ok: :;):
Later ben ik qua mixers dus overgestapt naar de Behringer, trouwens goed spul , mijn inziens ,maar op gebied
van Multitracking, kwam ik uit in de apparatuur van het merk Korg en daar ben ik tot heden zeer tevreden over :;):

Alles even samen vattend, een simple progje dat uw muziek kan opnemen op uw pc,
Free Recorder
een qualitative goede mixer, "eventueel met harddiskrecorder", goede microfoon en uiteraard een goede koptelefoon :;):
Daar komt u al een heel eind mee om mooeie opnames te creëren :ok: :;):
Heel veel succes met de hobby lieve mensen :duim:

Mvg, Eddy :;):

Beste Eddy, :birthday1:

Het is natuurlijk wat je wil,maar stel je veel eisen aan het geluid ,zal je toch in een dure microfoon moeten investeren,
ik heb ook sure (58) dat is leuk voor de buhne en populaire muziek,als je echter ook klassiek wil zingen kom je hoge tonen te kort!
Ligt natuurlijk ook aan de oortjes,en niet muzikale lieden horen dat niet.

Met de muzikale groeten van André.
:straal:

Profiel Stuur privĂ©bericht  

Nieuw berichtGeplaatst: 11 feb 2010 23:14 
André Lazeron schreef:
Eddy Swart schreef:
Hey Hallo Allemaal :;):

Ik wilde graag naar aanleiding van de diverse discussies, die ik hier las toch ook even reageren :greenlaught:

Daar ik al vanaf jonge leeftijd bezig ben met muziek opnames ,dan wel op basis van amateuristische-basis,
mag ik u de volgende tips meegeven, zoals ik deze zelf heb ervaren :laught: .

Ten eerste vind ik het verhaal en de uitleg omtrent dit onderwerp van Paul heel mooi en goed uitgelegen :duim:

Ik hoor hier mensen roepen, koop dure software om qualitative goede opnamens te creëren ???
Sorry hoor, maar ik heb met enkele profesionele mensen mogen werken in het verleden, die dit dus als hun beroep
deden, conclusie, dure software is zonde van al uw geld.
Een heel simpele en zelf gratis te downloaden recordertje via internet, voldoet prima om opnames via de pc te
creëren !!! , die trouwens direct uw opnames omzet naar Mp3, uiteraard kan u zelf de opname qualiteit aanpassen
door de hoogte van de bitrate te selecteren, maar nogmaals, ik hoor geen verschil tussen bitrate 320 kbps stereo
of hoger :upgrade:
Het enige is wat je dus mist buiten de duurdere software is multitracking via hun software, maar dat doe ik nu
hardware matig met de Korg D-888.
Je kan ook heel eenvoudig Multitracken door af te spelen met meerdere players op uw pc en dit dan op te nemen
met een recorder die op uw pc staat :;):
Sorry dan zal ik wel simpele ziel zijn dan, maar toch ??? :roll: :roll: :roll:
Wat dus wel belangrijk is, dat is uw randapparatuur !!! Zoals Paul al mede deelde, een Qualitatieve goede Mixer,
Cq, Harddisk-Recorder, een goede Microfoon en Goede Koptelefoon die noodzakelijk zijn :;): .
Ik ben zelf begonnen met de Tascam Porta 8, een analoge 4sporen multitrack recorder :laught:
Zelf ben ik gek van Microfoons van het merk Sure, bevalt mij al jaren goed en wordt ook veel in de professionele
wereld gebruikt :ok: :;):
Later ben ik qua mixers dus overgestapt naar de Behringer, trouwens goed spul , mijn inziens ,maar op gebied
van Multitracking, kwam ik uit in de apparatuur van het merk Korg en daar ben ik tot heden zeer tevreden over :;):

Alles even samen vattend, een simple progje dat uw muziek kan opnemen op uw pc,
Free Recorder
een qualitative goede mixer, "eventueel met harddiskrecorder", goede microfoon en uiteraard een goede koptelefoon :;):
Daar komt u al een heel eind mee om mooeie opnames te creëren :ok: :;):
Heel veel succes met de hobby lieve mensen :duim:

Het is natuurlijk wat je wil,maar stel je veel eisen aan het geluid ,zal je toch in een dure microfoon moeten investeren,
ik heb ook sure (58) dat is leuk voor de buhne en populaire muziek,als je echter ook klassiek wil zingen kom je hoge tonen te kort!

Met de muzikale groeten van André.
:straal:

Hoi Andrè,

Tja doch vind ik niet altjd opgaan dat duur altijd maar beter is dan goedkopere varianten.
Ik heb zelf een microfoon van rond de 20 euro en als je een beetje handige bent met software of een regelbare mengtafel erachter zet kom je best aardig uit de verf
Ben best een pietlut als het gaat om geluid en ach zo met het setje wat ik nu zoal bespeeld en gebruik kom ik toch tot hele aardige resultaten.
En aangezien het gros van de muziek luisteraars tegenwoordig toch de muziek afspeelt op ruk audio apparatuur maak ik mij niet al te sappel op punt van kwaliteit, zolang ik het door mijn eigen apparatuur mooi kan vinden.
En tuurlijk het kan allemaal nog beter maar ben geen artiest voor me brood en ook niet echt een topzanger dus vind het nu wel prima zo.

Nieuw berichtGeplaatst: 12 feb 2010 01:57 
André Lazeron schreef:

Met de muzikale groeten van André. :straal:

Hallo André :;):

Ten eerste wil ik even melden dat ik hier niet lid ben om mensen op hun teentjes te trappen,
maar mijn muzikale ervaringen als "Amateur "met jullie wil delen, tuurlijk heb je gelijk André,
maar waar jij over praat gaat toch meer de kant op van de "semi"profesionele, snapje :;):
Niks mis mee uiteraard, maar ik bedoelde alleen maar aan te geven voor mensen die niet zoveel
geld te besteden hebben, op deze manier toch leuk hun hobby kunnen uitoefenen :;):
Hoop No Hard Feelings Man , begrijp jou standpunt ook wel :;):

Nieuw berichtGeplaatst: 12 feb 2010 02:08 
Hoi Eddy,

We zijn een forum voor amateur muzikanten welke voor hun plezier muziek maken.

Jou berichtje was gewoon ter info dat mensen niet perse hele dure software, apparaten hoeven te kopen om tot leuke resultaten te komen.
Vond het een heel goed punt wat je aangaf.

Nieuw berichtGeplaatst: 12 feb 2010 15:10 
G'middag samen..

Andre,..Ik ben het volledig eens met Eddy en Ramon..
Het hoeft absoluut niet " luxueel en peperduur" te zijn om iets moois te bereiken.
Menige amateur met "amateurs materiaal" heeft het al dikwijls bewezen hier op het forum.
En je hoort me zeker niet zeggen dat hij/zij die er de mogelijkheid voor heeft zich
dit professioneel materiaal te veroorloven dat hierdoor de qualiteit qua zang/sound er niet op verbetert.
Maar het is zeker geen noodzaak dit te hebben om toch plezier te hebben in deze leuke hobby.

Groetjes,
Jacques

Nieuw berichtGeplaatst: 12 feb 2010 16:46 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Pa4X-76, Hammond XE-1
Ik zou niet weten waarom een Shure niet geschikt is voor klassieke zang, maar uitsluitend voor de bĂşhne en het populaire werk.
Ik kom nog wel eens in een studio :wistle: waar zowel klassiek als populair wordt opgenomen.
Daarvoor worden dezelfde microfoons gebruikt. Je kan het al bijna raden. Allemaal Shures.

Ik ben het er wel mee eens dat goed gereedschap het halve werk is, maar sommigen kunnen met het beste gereedschap nog geen doodskist in elkaar timmeren. Dus ook dat zegt niet alles. :greenlaught:

Nieuw berichtGeplaatst: 14 feb 2010 23:51 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Piano,MOXF8,MOTIF8,PAX4,Cubase 9.
Beste Muziekvrienden, :koud:

ja nu willen jullie natuurlijk een reaktie,goed lezen is ook al een kunst!
Ik heb ook niet gezegd dat het duur moet zijn,maar voor betere resultaten zorgt,en met een micro van de hema kan het ook
maar of het mooi is dat is een tweede.
En je kan in je computer veel opkrikken met plugins ,maar als het slecht binnenkomt krijg je toch echt geen mooi geluid.
En mijn eisen zijn niet verschrikkelijk hoog,maar met de middelen die er zijn wel zo mooi mogelijke resultaat halen.
En als je al een goede computer koopt,bezuinig dan niet op de microfoon,dat was de kwestie!
Dank voor de vele reaktie's en misschien zijn er een paar muziekvrienden wakker geworden.

Met de vriendelijke groeten van André :straal:

Nieuw berichtGeplaatst: 14 feb 2010 23:57 
Hallo André :;):

Hahaha, ja man, ik weet wel weer wat ik heb aangehaald :love: ,
Misschien ben ik degene wel die een brilletje nodig heb om beter te lezen :greenlaught:
Maar goed, nogmaals ik wilde geen rel schoppen, maar mijn ervaring delen en daar wat over vertellen
en zeker niet ten nadele van jou hoor, nou zijn we nu weer vrienden? hier neem een :biertje: van me
Cheers :proost:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]