Middenrif

Handige links mbt zangtechniek, tips & trucs, alles wat te maken heeft met zingen . . .
André Lazeron
Welk instrument bespeel je ?: Piano,MOXF8,MOTIF8,PAX4,Cubase 9.
Contacteer:

Middenrif

Ongelezen bericht door André Lazeron » 27 jun 2010, 00:21

Beste muziekmakers, :keyboard:

Hier en daar info gelezen,maar ik weet zeker dat er veel muziekmakers er weinig van begrijpen!
Vandaar dat ik wat in elkaar gefrutseld heb,en kunnen jullie er waarschijnlijk je voordeel mee doen.

Het Middenrif:
De oorzaak waarom vele vocalisten geen raad we­ten met hun ademing, vooral in tijden van geeste­lijke en lichamelijke depressie, moet dan ook meestal worden gezocht in een totale onkunde omtrent samenstelling en werking van het adem-instrument. Zolang zeIfs elementaire kennis van dit belang­rijke instrument en zijn werking ontbreekt, zoolang is zingen op natuurlijke grondslag niet mogelijk. Wat men niet kent, zal men ook niet bewust kun­nen beheersen.
ln deze tijd met zijn versneld levens­tempo is het, voor een juiste ontwikkeling van de zangstem, allereerst nodig, dat wij terugkeren tot de diaphragmale- of middenrif-ademing. Doch niet alleen voor de zangstem, maarook voor onze gezondheid.
Bij de middenrif-ademhaling spelen middenrif en buik­wand de voornaamste roI. Het middenrif is een ongelijkmatige, krachtige spier, in den vorm van een schotel met de bolle zijde naar boven. Het scheidt de buikholte geheel van de borstholte en is voor deze laatste als bodem. Longen en hart steunen eenigszins op dit sterke rif, terwijl het tevens het dak vormt van de buikholte. ln deze holte liggen lever, maag en milt en meer naar onde­ren de ingewanden, nieren, enz.
Na een diepe uitademing ligt het middenrif in bollen stand en sluit zich nauw bij longen en hart aan, wat de borstholte verkleint. Zodra wij nu willen zingen behoren wij, door den neus, den adem onhoorbaar in de longen te zuigen. Tegelijk trekt, door een prikkeling die van de hersenen uit­gaat, het middenrif zich sarnen en komt van een bolle in een vlakke houding te liggen, waardoor de borstholte groter wordt. AIs gevolg daarvan zou de buikholte kleiner worden, indien de buikwand niet elastisch was. De in de buikholte liggende in­gewanden worden door het middenrif een weinig naar beneden gedrukt en veroorzaken uitzetting van den buikwand. Op dit laatste moet vooral gelet worden.
De zuigende werking van het middenrif kunnen wij steeds aan de regelmatige uitzetting van den buik­wand controleren Wanneer deze wand zich niet uitzet is de ademhaling foutief tegelijk met de daling van het middenrif gaan ook de ribben een weinig naar omhoog, wat de borstholte nog meer verruimt en den longen ge1egenheid geeft zich uit te zetten, waardoor de lucht binncn stroomt. Deze hoeveelheid lucht is voldoende om te zingen. Een grotere hoeveelheid, verkregen door opzettelijke ver­breding van de borstkas of sterke uitzetting der buik­wand, werkt krampachtig en verstijvend. De buik­wand mag nooit te sterk worden uitgezet maar moet steeds soepel blijven.
Normaal is een door niets beperkte middenrif-buik-ademhaling, in tegenstelling met wat zo word beweerd, dat de borstademhaling de voor­naamste zou zijn,
Gedurende het zingen mag de eenmaal ingeademde lucht niet te snel worden verbruikt. Dit wil dus tevens zeggen, dat het middenrif zijn inademings­stand (vlakke stand) niet te spoedig mag verliezen, maar slechts langzaam in zijn oorspronkelijken bol­len stand moet terugkeeren. "De zanger moet door studie het in­ademingsproces langer kunnen bijhouden en vlug een nieuwe zuiln vormen. De willekeurige pauze die daardoor ontstaat wordt in de sanskrit­physiologie .Kumbhaka" genaamd, doch kan al­leen te weeg gebracht worden door iemand die be­studeerd ademt".
Even voor het zingen wordt dus het middenrif in lagen stand gebracht, terwijl gedurende het zingen wordt zorg gedragen, dat het slechts langzaam in in zijn uitademingsstand terugkeert. Dit noemen wij: zingen met gesteId middenrif" of '' zingen op vaste ademzuil".
Toon naar omhoog Ademapparaat naar omlaag ­De voordelen hiervan zijn:
1 - Er wordt steeds een kleine hoeveelheid lucht naar de stemspleet gevoerd, waardoor de stem­banden nimmer, door te sterke luchtaandrang, over­belast worden en gevaar lopen hun elasticiteit te verliezen.
2 - Terwijl de tonen opwaarts gaan behoudt het stem- en ademapparaat zijn lage stand, waardoor de stem, ook bij de hoogste tonen voIler klinkt. Beweegt zich het ademapparaat bij op­waarts gaande toon mede naar omhoog, dan wor­den de klankgolven, vooral bij hoge tonen, te cylindrisch, wat zich uit in een gevoel van nauwte .
Alle hoeveelheid lucht wordt in klank omgezet, m.a.w. de adem wordt uitgezongen, waardoor het onwelluidend klinkend H-geruis, wat helaas nog dikwijls, tegelijk met het gezongen woord, wordt vernomen, verdwijnt.

Groeten van André. :cafebaas:

Ernie
Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Contacteer:

Re: Middenrif

Ongelezen bericht door Ernie » 27 jun 2010, 00:41

Hallo André

Hier leer ik weer van :ok:
Prima uitgelegd ... :duim:

Gr. Ernie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....!

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 27 jun 2010, 00:45

Beste Ernie, :keyboard:

dank je wel!

Groeten van andré.
:cafebaas:

Anneke

Ongelezen bericht door Anneke » 27 jun 2010, 09:56

Mooi gezegt Andre.
De juiste ademhaling is heel belangrijk bij zang.
Hier zit een hele bekende zangpedachoge daar heb ik wel eens een paar lessen van gehad.
Omdat ik koren gedaan heb vond ik het belangrijk om het een en ander te weten.
Daar heb ik echt veel van geleerd.
Groetjes Anneke..

Dirkismijnnaam
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5
Contacteer:

Ongelezen bericht door Dirkismijnnaam » 27 jun 2010, 10:04

Ik zal het uitproberen tijdens het keyboard spelen :greenlaught:

Geintjuu , ik krijg zo wie zo geen noot uit mijn stem, jaja okee ben een tikkeltjuu jaloers op de vocalisten met hun mooie stem hier op het forum :kopmuur:

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 27 jun 2010, 11:10

Een mooie leerzame verhandeling André. Ik maak wel gebruik van ademhalingstechnieken ter ontspanning en dat werkt fantastisch. :cool:
mvg
Jan
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric » 27 jun 2010, 16:21

Heel leerzaam André maar of dat helpt om jouw niveau te halen heb ik toch m'n bedenking bij... :greenlaught: (Grapje hoor)

Prima uitleg en zeker de aandacht waard voor de zangers onder ons :duim:
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

André Lazeron
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 27 jun 2010, 22:59

Muziekmakers, :welkom:

Dank voor jullie response,al is het maar een persoon,dan was het toch de moeite waard om het te plaatsen!
Is de wereld toch nog niet verloren.

Groeten van andré.
:banane:

Marianne
Welk instrument bespeel je ?: Tyros3 XXL en mijn stem
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marianne » 29 jun 2010, 07:52

Hoi André,

heel leerzaam wat ik hier lees :duim: .....bedankt voor het plaatsen :ok:
Afbeelding

Borgdiem

Ongelezen bericht door Borgdiem » 18 mei 2012, 15:46

leuk om zo'n uitgebreid verhaal over het middenrif te lezen. Maar ik vraag me toch af of iemand hier in de praktijk ook iets mee kan.....
Misschien mag ik twee punten noemen over het middenrif die voor mij erg verhelderend waren:
1. Je kunt het middenrif nauwelijks voelen, omdat er geen gevoelszenuwen verbonden zijn met het middenrif
2. Je kunt het middenrif niet met je wilskracht aansturen

Wanneer merk je dan wel iets van je middenrif?
Je voelt de bewegingen van het middenrif me lachen en huilen, hoesten en hikken.
En als het goed is, zet je je middenrif vanzelf in bij het uitstoten van kreten: hé, hó, ha!

Wat blijft er dan nog over van het zingen met je middenrif?
Ik heb bij Maria Höller geleerd over het zingen met de inademreflex. Door de inademreflex reageert het middenrif onbewust, snel en precies goed.
Misschien mag ik daarvoor verwijzen naar mijn stukjes over ademsteun en de inademreflex op mijn site

Ernie
Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ernie » 18 mei 2012, 22:13

De afbeelding had wel iets kleiner gekund :;):
Verder best een interessant artikel hier :ok:

Gr. Ernie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....!

Jacques

Ongelezen bericht door Jacques » 19 mei 2012, 11:01

Ernie schreef:De afbeelding had wel iets kleiner gekund :;):
Verder best een interessant artikel hier :ok:

Gr. Ernie
Pb is onderweg met de maximum maten voor een "avatar".. :rlol:

Gr.Jacques

Tonnie
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 4, psr S910, accordeon
Contacteer:

Ongelezen bericht door Tonnie » 19 mei 2012, 13:24

Bedankt André en Diem.
Hier kunnen veel mensen iets mee.
Ook ik. :cool: :duim:
groetjes Tonnie.

Borgdiem

Ongelezen bericht door Borgdiem » 19 mei 2012, 13:56

ja ,ik schrik mezelf ook dood dat die foto zo groot is. Ik dacht dat het zo'pasfotootje zou worden voor aan de zijkant...
Ga proberen om hem eraf te halen. Dit is 'geen gezicht'!

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric » 19 mei 2012, 15:30

Ziet er al heel wat beter uit Borg...
Misschien toch wel fijn als je je even voorstelt in de daartoe voorziene rubriek. :;):
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Plaats reactie