• Toon onderwerp - 05/10 Afl.3 Maak je keyboardspel mooier

Contact Hulp voor ForumStarters Yamaha Tutorials Uitdaging vd Maand Café Foto's Forumdag 2011

Het is nu 21 okt 2018 00:31

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 05/10 Afl.3 Maak je keyboardspel mooier
Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 11:24 
VeelPoster
VeelPoster

Welk instrument bespeel je ?: MAX-keyboard
Stel, je wilt een bepaald melodietje spelen. Maar het is wel een kort melodietje. En twee of drie keer hetzelfde spelen wordt ook wat vervelend, of – om bij het onderwerp te blijven – eentonig.
Dit artikel geeft je een aantal voorbeelden hoe je jouw spel wat meer kleur en expressie kunt geven. Dus bekijk eens of je hier wat mee kunt.
Nog even dit. De voorbeelden die ik gebruik zijn allemaal gespeeld door forumleden op dit forum. Als je andere of betere voorbeelden op dit Forum weet, wil je ze dan hier melden?

Variatie-algemeen
Bij het gebruik van variatie in het spel kan gebruik worden gemaakt van registratie. Het voorprogrammeren van registraties kan het wisselen tijdens live-spelen aanzienlijk gemakkelijker maken.

Volume
Om meer uitdrukking aan een melodie te geven, kun je hier en daar volume-accenten leggen: hier wat harder, daar wat zachter spelen. En dat niet alleen, de volumevariatie zou ook geleidelijk aan kunnen. Op bladmuziek is dat aangegeven met bijvoorbeeld een liggend v-symbool of de woorden poco a poco en met aanduidingen als forte en piano, lopend van fff,ff,f naar p,pp, ppp of andersom.
Speel je toetsen, dan heeft je instrument misschien een [TOUCH]-knop. Als je die inschakelt is het volume van de aangeslagen toets hoger naarmate je harder op de toets tikt. Vaak is deze “aanslaggevoeligheid” ook instelbaar.
Maar misschien wil je de volumevariatie tijdens jouw spel niet alleen voor de solostem, maar voor alles, dus ook voor een gebruikte style. In dat geval zul je gebruik moeten maken van een zwelpedaal. Bespelers van electronische orgels en hammond-orgels maken daar veelvuldig gebruik van.
Luister maar eens naar “Hutje bij de zee” gespeeld door Co (X66B3) en let op de volume-accenten.

Tempo
In sommige muzieksoorten –bijvoorbeeld klassieke muziek en zigeunermuziek - wordt ook veranderingen van tempo als expressiemiddel gebruikt. Bij keyboardspel, hoor je dat zelden. In hoeverre er keyboards zijn waarmee tempowijzigingen middels een pedaal kunnen worden gerealiseerd is mij niet bekend.
Om op een voorbeeld van een echte tempowijziging te komen, snuffelde ik om te beginnen op Paul’s podium.
Paul speelt regelmatig klassieke nummers, zonder ritmische begeleiding, nummers waarin je een tempowisseling zou kunnen verwachten.
Maar ik heb er geen kunnen vinden die ook tempowisseling kende. Integendeel: ik kwam wel op dit stuk van hem. Daarbij geeft hij ook de bladmuziek. In die bladmuziek zie je onder andere boven maat 2 een teken dat fermate heet. Daarmee wordt aangegeven dat de betreffende toon lang moet worden aangehouden; de muziek moet bijna tot stilstand komen. Maar dat heb ik in zijn versie niet kunnen horen….
Paul zegt over zijn manier van opbouw het volgende:
Over het algemeen heb ik de Fermate's in mijn opname's van de Bach Choralen gelaten voor wat ze zijn. Jammer misschien. Maar ik heb geen dirigent en moet stomweg iets met mezelf er over afspreken.
De eerst opgenomen partij van een 'multitracked' stuk speel ik meestal met een metronoom (niet in de opname). Ervaring leert dat - zonder dirigent of oogcontact met andere muzikanten (in dit geval mezelf) het erg lastig is om de timing goed te houden. Hoe meer tracks je wil toevoegen, hoe groter het risico is dat het rommelig wordt als in ieder geval de eerst opgenomen track wat ongewilde tempovariatie's heeft. Een Fermate uitvoeren zonder dergelijk 'contact' is een mission impossible.
Meestal dus - zoals in het door jou aangehaalde voorbeeld van Bach Ch 7 - speel ik 'm gewoon door met als lengte de orginele duur van de noot. Soms echter vind ik echt dat ik de fermate echt onrecht aandoe daarmee en maak ik 'm iets langer om daarmee het accent in de muziek te behouden of een rustpunt te maken.
Een voorbeeld daarvan vind je in mijn opname van Bach's Chorale no 27 (niet eerder gepost op het Forum).
Maar - hoewel afwijkend van de aangegeven nootlengte - wordt het toch nooit zo 'spannend' als dat de dirigent het mag aangeven bij een LIVE uitvoering door meerdere muzikanten.
Al met al: tempo wisselingen met een keyboard . . . het blijft lastig.

Tot slot nog twee andere vormen van tempovariatie.
1. De voordracht. In mijn versie van Bei mir bist du schon.mp3 speel ik het couplet als een soort intro en niet-ritmisch.
Dit doe ik door de gebruikte style op het laagst-mogelijke tempo te zetten en steeds even op te starten door gebruikmaking van de [SYNC START] en [SYNC STOP] toetsen. Zodra je dan de linkerhand los van de toetsen laat, stopt de begeleiding. Wel een surrogaat, maar het geeft toch het beoogde effect.
2. Een tempowijziging wordt ook wel gebruikt aan het eind van een muziekstuk als een soort fade-out, maar dan niet in volume maar in tempo. Luister maar eens naar (vooral) het einde van dit nummer: Pianoman.
Paul –die dit nummer zingt en speelt- zegt hierbij: Heel soms . . . als ik een hand kan vrijmaken . . . maak ik een vertraging aan het einde, door de tempobuttons omlaag te drukken tijdens de afsluiting van een nummer.

Variatie in melodiespelend(e) instrument(en) en begeleiding
Hier hoef ik weinig over te zeggen; iedere keyboard-speler weet hoe te wisselen van begeleiding (de Main-toetsen voor de styles op Yamaha’s) en daarmee - of afzonderlijk - van melodiestem of –stemmen.

Combinaties
Een combinatie van verschillende mogelijkheden kan natuurlijk ook, zoals hier bijvoorbeeld in Suspicious Minds-Arno & Paul. In dit nummer gaan ze op 1.36 over op een ander ritme en een ander tempo, om op 2.01 weer terug te keren naar het oorspronkelijke, door (zegt Paul) gebruikmaking van de registratie opties van het keyboard

Moduleren
Het tijdens het spelen veranderen van toonaard wordt moduleren genoemd. Soms wordt daarvoor ook wel de term transponeren gebruikt, maar dat is eigenlijk meer het overzetten van een muziekstuk in een andere toonaard.
Moduleren kan eenvoudig worden bereikt door voor het te spelen stuk registraties te maken, waarbij die registratie ook de toonaard wijzigt. Zo kun je dan bijvoorbeeld van het ene op het andere moment een toontje hoger spelen.
Hier een aantal voorbeelden van stukken waarin wordt gemoduleerd. Om te beginnen enkele eenvoudige modulaties: zonder verbindend tussenstuk:

“Adagio”, gespeeld door Bensel
- Op ca. 02:22 gaat Ben van C naar Cis.
- Op ca. 03:16 gaat Ben van Cis naar F.

“My heart will go on” gespeeld door Bensel
- Op ca. 03:42 gaat Ben van C naar E.

“A night like this” (Nee niet die van AlieFeenstra/Caro Emerald) ook door Ben gespeeld
- Op ca. 01:49 gaat Ben van F naar G.
- Op ca. 02:09 gaat Ben van G naar F
Ben maakt de volgende kanttekening: Het is gespeeld op een Roland VA-76 en de stemmen die je hoort komen uit de Variphrase.

Een door mij gespeelde walsmedley nr. 2
- Op 1.10 ga ik van de toonaard G naar de toonaard C.
Let op! In het dan gespeelde nummer zelf (“True love”) zit ook nog een modulatie: op 1.43 gaat de melodie van C naar Es en op 1.57 weer terug van Es naar C
- Op 2.15 moduleer ik van C naar F.

Tenslotte nog twee voorbeelden van modulaties met een verbindend “bruggetje”: een cadens, enkele noten waarmee de overgang van de ene naar de andere toonaard vloeiend en als het ware vanzelfsprekend verloopt.

Wie zegt dat ik niet van je hou ,een door Ferdy gezongen nummer waarvan Ed van den Oever de tekst schreef en ik de muziek.
- Op 2.14 laat ik de muziek van G naar A moduleren, waardoor Ferdy een nootje hoger gaat zingen.

En als laatste nog een nummer van Ben, bijzonder mooi van sfeer en klank, met een bruggetje op 1.08 waarmee Ben van de toonaard A naar de toonaard B overgaat:
En altijd komen er schepen

Tot slot
Mocht dit topic leuk vinden en wil je meer weten, kijk dan eens om te beginnen op de Wikipedia-pagina over Harmonieleer

Bart

Laatst bijgewerkt door BartSr op 15 jan 2013 11:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel Stuur privĂ©bericht  

Berichttitel: Re: 05/10 Afl.3 Maak je keyboardspel mooier
Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 12:04 
Een zeer intresant onderwerp Bart. :duim:
Ik ben de laatste tijd ook meer zoekende naar variaties in het spel.
Begin het ook een beetje te leren en dat is echt leuk.
heb b.v. op ene mooie pinksterdag gespeeld met daarin een stukje pianospel.
Wat fermate betreft dat blijft lastig.
Maar als je alleen speelt kan je met jezelf daar afspraken over maken.
Een dirigent heb je nodig als je met meerdere muzikanten speeld.
Bij Klassieke muziek strak spelen en bij rustpunten je hand even van de toetsen geeft al een mooi efect.
Dat heb ik geleerd van mijn leeraar.
Wat ik heel knap vind van Paul dat hij het temop naar beneden kon krijgen in een lied.
Het blijft leuk om van alles uit te proberen .
Bedankt Bart voor deze mooie uitleg :duim:
Groetjes Anneke..

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 12:13 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Hoi Bart

Mooi en interessant stukje heb je weer geschreven :duim:
Daar kunnen we onze tanden weer lekker inzetten.

Alvast een Tipje voor Yamaha spelers ... op de PSR (vanaf1500 ) en Tyros serie kun je wanneer een Ending gebruikt
deze knop 2x snel achter elkaar indrukken dan verlaagt het keyboard vanzelf het tempo tijdens de Ending.

Dank en groetjes Bart
Ernie

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 12:14 
Jeetje het werkt Ernie al weer wat geleerd. :duim:
Groetjes Anneke..

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 12:17 
Mooi artikel Bart, ik denk dat de Harmony-tip van Bert naadloos aansluit op jouw verhaal om je keyboardspel
mooier te maken.

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 12:28 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Yamaha Tyros 5
Geweldig artikel Bart !
Dit geeft weer stof tot nadenken en muzikale verdieping :duim:

Ernie schreef:
Alvast een Tipje voor Yamaha spelers ... op de PSR (vanaf1500 ) en Tyros serie kun je wanneer een Ending gebruikt
deze knop 2x snel achter elkaar indrukken dan verlaagt het keyboard vanzelf het tempo tijdens de Ending.

Potverdorrie Ernst !!! Dat wist ik dus niet ! en het werkt inderdaad !! Gááááf ! Dank :duim:

Groeten,
Paul

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 13:09 
VeelPoster
VeelPoster

Welk instrument bespeel je ?: Tyros3
Hoi Bart,

Bedankt voor deze bijdragen. Het is zeker de moeite waard dit goed te bestuderen, wordt je spel alleen maar leuker door!

Han

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 13:27 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: mijn stem en Tyros2
hoi bart,

hier staan weer heel wat interessante weetjes :duim: . zo steek je overal wat op. :laught:

lieve groet, alie

Afbeelding
Klik op het logo om naar mijn website te gaan

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 13:49 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Pa4X-76, Hammond XE-1
Paul schreef:
Geweldig artikel Bart !
Dit geeft weer stof tot nadenken en muzikale verdieping :duim:

Ernie schreef:

Potverdorrie Ernst !!! Dat wist ik dus niet ! en het werkt inderdaad !! Gááááf ! Dank :duim:

Groeten,
Paul

RTFM of bel Ben :greenlaught: :greenlaught: :greenlaught:

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 13:50 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Pa4X-76, Hammond XE-1
Hoi Bart,

Een prachtig artikel. :duim: :duim: :duim:

Gr. Ben

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 19:11 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Tyros3 XXL en mijn stem
Dank je wel Bart....alweer zo`n leerzame stof :duim:

En Ernie....`k heb het net even snel uitgeprobeerd....en ja hoor....het werkt :banane:

Nieuw berichtGeplaatst: 01 mei 2010 19:24 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Quote: RTFM of bel Ben

Ook een prima oplossing :greenlaught:

Gr. Ernie

PS: RTFM = Read The Fucking Manual :greenlaught:

Nieuw berichtGeplaatst: 02 mei 2010 19:07 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Tyros 4
Hallo Bartsr
Weer een heel interessant onderwerp.
Daar hebben we inderdaad wat aan.
De toepassing zal nog wat uitlopen,
omdat ik me nog teveel moet concentreren
om foutloos te spelen (wat nog steeds niet goed lukt)
Maar deze tips van Bart moeten we wel in ons
achterhoofd houden. Bedankt Bart.
Groeten van Jatim

Nieuw berichtGeplaatst: 03 mei 2010 09:46 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Alweer een hersenbreker Bart :cool:
Mooi artikel :ok:

Nieuw berichtGeplaatst: 04 aug 2016 17:26 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5-Gitaar-Accordeon en meer
Ook dit zeer leerzaam. :duim:

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 19 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]