Hoe maak ik een Multitrack opname met gebruik van QuickRec

Leerzame topics mbt Yamaha keyboards

Moderator: Ernie

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een Multitrack opname met gebruik van Quic

Ongelezen bericht door muziekmaker » 23 feb 2011, 23:26

Hoi Ernie.
Soms heb ik de behoefte om het volume van een enkele voice tijdens de opname te variëren. Dit doe ik dan al tijdens het inspelen van een track (met het volumepedaal) maar soms is er achteraf toch nog een correctie nodig, vandaar mijn vraag. Ik moet mij eerst maar eens inlezen over deze materie denk ik. Bedankt voor je input. :cool:
mvg
Jan
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Re: Hoe maak ik een Multitrack opname met gebruik van Quic

Ongelezen bericht door Eric » 26 feb 2011, 11:46

muziekmaker schreef:Hoi Ernie.
In je uitleg schrijf je al dat je je midi bestand als je klaar bent kunt afspelen en zo als audio opnemen in een audio editor. Nu kun je op dat moment bijv. de balans tussen partijen bijregelen maar dat vind ik erg lastig als het om meer handelingen tegelijk gaat. Ik vraag me af of er ook audio editors zijn waarin je de balans tussen sporen (per spoor) achteraf in de tijd kunt bijregelen.
mvg
Jan
Effe dit leerrijke topic doorlopen ...

Als de opname gebeurd is in midi-formaat, kan je het volume nadien aanpassen Jan, desnoods verschillende keren harder of zachter. Dat kan op verschillende manieren, hetzij door manipulatie van de "schuifknoppen" tijdens audio-opname, hetzij door bij élke noot de aanslagsterkte te gaan wijzigen in de midi-data.
Wat ook kan, is het algemene volume binnen een midi-kanaal aanpassen. Dit doe je zo vaak je wil.
Via "song-creator" de aan te passen song openen, selecteer het tabblad "1-16". Daar zie je àlle noten van een bepaald kanaal. Kies het gewenste kanaal.
Bij het begin van het nummer zoek je eerst even naar de eerste "CTRL - volume" en onthou op welk niveau dit ingesteld is.
Je kan een lijn toevoegen op de plaats waar het volume moet veranderen (via "INS"-ert).
De vermelding "note" verander je naar Ctrl, rechts daarvan wijzig je het "opdrachtnummer" naar 7 (=volume), en rechts dààrvan geef je de volumehardheid in, hoger of lager dan de eerste ctrl dus... Laat even het nummer afspelen vanaf een paar maten ervoor en beluister. Als het volume je bevalt kan je de song saven. Deze "Ctrl"- kan je zo vaak doen als je maar wil.

Hopelijk iets of wat begrijpelijk... :wistle:
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt, dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Plaats reactie