• Toon onderwerp - Voorkom misverstanden op ons Podium door bronvermelding

Contact Hulp voor ForumStarters Yamaha Tutorials Uitdaging vd Maand Cafť Foto's Forumdag 2011

Het is nu 18 aug 2017 17:30

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Voorkom misverstanden op ons Podium door bronvermelding
Nieuw berichtGeplaatst: 27 nov 2009 22:32 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: Yamaha Tyros 5
Beste Muziekvrienden,

Doel van dit Forum:
Een prettige verzamelplaats bieden aan enthousiaste muzikanten/hobby-isten.
Gebruikmakend van de moderne internetmogelijkheden extra muzikaal plezier mogelijk maken door gelijkgestemde mensen met elkaar in contact te laten komen.
Samen muziek maken, een 'digitaal publiek' zijn voor de thuispelende muzikant met: applaus, adviezen en tips. Muzikaal, maar ook op technisch gebied.

Dit Forum bestaat dankzij een open internet, waardoor een ieder die zich hier thuis voelt welkom is en kan meedoen.
De grondgedachte bij oprichting was ooit (en is nog steeds) de wens een verzamelplaats neer te zetten waar een ieder zijn/haar muzikale 'ei' in kwijt kan.

Weinig regels op dit Forum.
Wat wij hanteren is ons gezond verstand en we vertrouwen er op dat alle deelnemers aan dit Forum hetzelfde doen.
Iedereen is aanspreekbaar voor hetgeen men zelf schrijft of doet.
Als we denken iemand ergens op aan te moeten spreken zullen we dat ook zeker doen. Zoals dat dus geldt voor een ieder hier.
Dat is het meest succesvolle instrument gebleken om de gang van zaken op dit Forum te houden zoals ie al sinds oprichting is: Vriendschappelijk en prettig.

Na bovenstaande wil ik dan nog iets zeggen over de aanleiding van dit Topic, namelijk de oproep van Bennie om 'het zuiver te houden'.
Net als Bennie vind ik dat er niets mis is met het gebruik van MIDI-files, orkestbanden, of welk technisch hulpmiddel dan ook waarmee een muzikaal resultaat kan worden verbeterd.
Laten we wel zijn . . . een keyboard zelf is bij uitstek een instrument wat een omvangrijker muzikaal resultaat mogelijk maakt dan iemand ooit echt zelf alleen op een soloinstrument kan bewerkstelligen, door gebruik van moderne sample/style techniek.
Da's nu juist zo leuk !

Niets mis mee dus.
Maar normaal gesproken ga je er hier van uit dat een muzikaal resultaat meestal opgenomen is zoals dat LIVE uit een instrument (meestal keyboard) komt.
'Tuurlijk . . . Misschien 20 keer opnieuw opgenomen, totdat je er tevreden over was . . . maar je eigen resultaat.
Doe je het anders (en kom je hierdoor dikwijls tot een beter resultaat), ook niks mis mee . . . maar vermeld het dan svp.
Dus speel je extra tracks in, gebruik je een MIDI file of orkestband als basis etc. etc. . . . maak dan duidelijk welke muzikale toevoeging van jou is en welke niet.
Behalve dat het misverstanden voorkomt, is het dikwijls ook leerzaam om te lezen hoe iemand zijn muziek in elkaar knutselt.

De LIVE-performer die een knap muzikaal resultaat behaalt door oefening en volharding, zal gefrustreerd raken als iemand door het betere knip en plak werk met gemak hetzelfde laat horen en suggereert dat dat allemaal eigen verdienste is.

Laten we ons nu niet allemaal aangesproken voelen, zo is bovenstaande zeker niet bedoeld.
Zelf ben ik een enthousiast 'Multi-Tracker' en zal dat vast ook wel eens ergens niet vermeld hebben.
Laten we blijven vertrouwen in elkaars integriteit en goede bedoelingen.

Ik heb dus in het geheel geen behoefte om te controleren of de muzikale prestatie die wordt gepost ook helemaal kan worden toegeschreven aan de betreffende muzikant.
Ook lijkt het me onhaalbaar om regels te bedenken die zoiets (of andere onprettige ontwikkelingen die mogelijk zijn op een internetforum) kunnen voorkomen.
Eigenlijk wil ik (net als jullie) mijn forumtijd besteden aan muziek en activiteiten die daaraan gerelateerd zijn.
Nog steeds weinig regels op dit Forum dus.

Maar gezien het feit dat er onvrede bestaat (en niet alleen bij Bennie) mbt bovenstaande, vond ik het nodig om mijn standpunt onder de aandacht te brengen.
Gewoon om misverstanden en problemen te voorkomen.

Vriendelijke groeten,
Paul

Profiel Stuur priv√©bericht  

Berichttitel: Re: Voorkom misverstanden op ons Podium door bronvermelding
Nieuw berichtGeplaatst: 27 nov 2009 23:16 
Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker

Welk instrument bespeel je ?: Roland E-80 V2.02
Prima verhaal Paul, alleen wil ik de kanttekening maken dat ik het allerminst "valsspelen" vind als iemand meerdere opnames na elkaar maakt. Jouw stelling dat een foruminzending een "Live" opname zou moeten zijn, onderschrijf ik niet. Ik maak vrijwel nooit zulke opnames, ik speel de partijen doorgaans allemaal zelf. En dat gaat niet in één keer :-) want ik krijg het nog steeds niet voor elkaar om met mijn voeten te spelen :greenlaught:

En tja... als dat dan geldt als "minder knap", of "minder volhardend"... Nou ja dan maar niet :) Ik vermoed dat jij daar na je 20-tracks opname ook wel anders over dacht...

Nieuw berichtGeplaatst: 27 nov 2009 23:27 
Beheerder
Beheerder

Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Hallo Paul

Je hebt dit prima onder woorden gebracht. :duim:
Uiteraard hebben we hier al vaker, ook met Jacques, over gesproken.
We maken er geen punt van. Maar vermeldt het even wanneer je iets van anderen gebruikt.
Dit kan een midifile zijn, maar ook een songstyle waarbij je zelf nog wel de akkoorden moet spelen
maar die style doet soms vermoeden dat e.a. niet helemaal echt zou zijn.
Open en eerlijk, veel muziek, heerlijk....dat is ons forum. En Multitracking ....no problem..!

Groeten
Ernie

Nieuw berichtGeplaatst: 27 nov 2009 23:31 
Beheerder
Beheerder

Hoi Bart,

Goed dat je reageert. Ik realiseer me nu dat jij in het verleden inderdaad eens vervelend/anoniem bent beschuldigd hiervan.
Laat ik daar nog eens duidelijk over zijn: BELACHELIJK ! Verwerpelijk. Onder de gordel.
Ik kan me je ergenis voorstellen als dit onderwerp weer actueel wordt door Bennie's en mijn bericht.

Ik kan echter niet negeren dat dit onderwerp met grote regelmaat actueel is op dit Forum en heb geprobeerd mijn standpunt daarin te verwoorden hier.
Om daarmee nu en in de toekomst daar in ieder geval meer duidelijkheid te verschaffen hoe ik 'r tegen aankijk als mede-beheerder van dit Forum.

De kanttekening dat het valsspelen zou zijn heb ik niet gemaakt Bart.
Sterker nog, net als jij is het ook mijn favoriete bezigheid om vanuit niets, met meerdere tracks, iets moois te maken. En als geen ander weet ik welke muzikale vaardigheden je in huis moet hebben om zoiets tot een goed einde te brengen.

Mijn stelling waar je daarna op doelt is deze denk ik;
Paul schreef:
Maar normaal gesproken ga je er hier van uit dat een muzikaal resultaat meestal opgenomen is zoals dat LIVE uit een instrument (meestal keyboard) komt.
Paul

Lees het svp nog eens. Ik zeg nergens hoe 'het moet'. Dat zou enorm aanmatigend zijn van me. Niet bedoeld in ieder geval.

Ook Ernst bedankt, voor je reactie :duim:

Groeten,
Paul

Nieuw berichtGeplaatst: 27 nov 2009 23:48 
Regelmatige bezoeker
Regelmatige bezoeker

Welk instrument bespeel je ?: Roland E-80 V2.02
Och nee Paul, geen ergernis. Dat is het niet waard. Het is goed dat het ter sprake gebracht wordt, alleen mag het vizier van mij nog een stukje verder open. Da's al :-)

Nieuw berichtGeplaatst: 28 nov 2009 00:10 
Beheerder
Beheerder

BartB schreef:
Ik vermoed dat jij daar na je 20-tracks opname ook wel anders over dacht...

Pardon ?! 24 tracks hoor Bart ! :twofingers: :greenlaught:
En ben er apetrots op.
Het lijkt erop dat het me niet goed gelukt is om goed over te brengen dat ik een werkwijze, zoals opnemen in meerdere tracks (of werken met een MIDI file) absoluut niet afkeur.
Is helemaal de bedoeling niet of de strekking van het verhaal.
Want Multitracking is inderdaad helemaal (ook) mijn ding !

Groeten,
Paul

Nieuw berichtGeplaatst: 28 nov 2009 01:39 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: mijn stem en Tyros2
hoi paul en alle anderen,

ja, ik denk dat er een verschil is in hoe je over muziek denkt.

de een wil een zo perfect mogelijke opname (en vindt het misschien leuk om met muziek te ''knutselen en fröbelen'') en de ander wil een opname zoals het live ook klinkt.
verschillende uitgangspunten en voor beide valt wat te zeggen. :laught: het één is niet beter dan het ander.

ik hoor bij de eerste categorie - ik wil het zo perfect mogelijk maken.
mijn ''speelkunsten'' zijn niet zo geweldig, maar met tracks kan ik soms wel een aardig eind komen. ik speel een begeleidingsband dan ook vaak eerst als instrumentaal nummer. later kan ik dan wat riedels en tierelantijntjes toevoegen en de melodielijn eruithalen.

daarna komt het ''stemmenwerk'', dat voor mij, als zangeres, toch het belangrijkste is en het leukst is om te doen.
dan, waar het kan, graag zoveel mogelijk tracks- omdat ik harmonie zingen nu eenmaal heerlijk vind om te doen, maar elk woord en elke noot wel zelf gezongen zonder hulpmiddelen en geen kopieer-, plak- en knipwerk en met als enige effect wat galm.

en in veel gevallen kies ik als begeleiding voor een orkestband of een midi file - ik vind het zingen nu eenmaal veel leuker dan het spelen, en anders ben ik een stuk beperkter in de keuze van mijn nummers. alweer omdat mijn speelkunsten niet zo fantastisch zijn. maar wel altijd met de vermelding van ''de muziek is een orkest band'' of ''de muziek is een opgepoetste midi file'' (hoewel ik het een enkele keer wel eens vergeet te vermelden :roll: ).

en als ik ''a capella nummers'' in één track zou opnemen, helaas, dan zou dat niet om aan te horen zijn :greenlaught: :greenlaught: . dat valt en staat nu eenmaal met harmonie en ik kan me niet in delen opsplitsen.

en ik hoop dat iedereen altijd eerlijk is over hoe hij/zij een opname gemaakt heeft.

fijn weekend allemaal,

lieve groet, alie

Afbeelding
Klik op het logo om naar mijn website te gaan

Nieuw berichtGeplaatst: 28 nov 2009 16:54 
TopPoster
TopPoster

Welk instrument bespeel je ?: Yamaha / Wersi / Hammond
Hoi Paul.
De strekking van je betoog laat aan duidelijkheid niets te wensen over en is in mijn ogen ook volkomen legitiem. Ik ben met je eens dat je dit van mensen mag verwachten. In de praktijk zal niet iedereen hetzelfde omgaan met de aanspreekbaarheid maar dat is van een andere orde. Zelf ben ik vooral een live-speler maar ik vind het ook razend knap vind wat "multi=trackers" weten te presteren. Voor mij -en ik hoop voor velen onder ons- staat het plezier in de muziek voorop en vind ik ieders muziek op zijn/haar manier weer speciaal.
mvg
Jan

Afbeelding

Plaats een nieuw onderwerp Dit onderwerp is gesloten, je kunt geen berichten wijzigen of nieuwe antwoorden plaatsen  [ 8 berichten ] 

Onbeantwoorde berichten | Actieve topics

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]