Registraties overzetten van Tyros naar Genos

Hier alles m.b.t. Genos

Moderator: Ernie

Ernie
Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Contacteer:

Registraties overzetten van Tyros naar Genos

Ongelezen bericht door Ernie » 09 sep 2020, 16:07

Hallo muziekvrienden.

Ik kreeg via email een vraag van Dirl over registraties.
Dirl schreef: Ik heb sinds kort een genos het is
een prachtig instrument, maar ik kan mijn muziekbestanden van de Tyros 5 er
niet op gebruiken. hij herkent ze niet. Hopelijk weet jij een oplossing
voor dit probleem.
----------------------------------------------------------------------------------------------
Het betreft hier registratie bestanden en ik legde dit neer bij Yamaha Support.
Mijn vraag: Waarom komt Yamaha niet met een conversieprogramma voor Registratiefiles. Bijvoorbeeld; een van onze forumleden heeft veel tijd gestoken in het samenstellen van registratiefiles op zijn Tyros 5. Nu heeft hij de Genos aangeschaft en al zijn T5 registraties zijn niet welkom op de Genos. Ik begrijp wel hoe dit komt technisch gezien. Maar Wanneer Yamaha enkele conversieprogramma's zou ontwikkelen en deze gratis ter beschikking stellen zouden er meer mensen geneigd zijn om een nieuw model keyboard aan te schaffen.
Ja toch? Want je gooit je werk van jaren niet zomaar weg. Deze vraag mede namens muzikantenforum.eu
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Binnen een dag kreeg ik het volgende antwoord:

Dank voor uw aanvraag.

Het hangt er helemaal vanaf, wat er in die registraties is opgeslagen. Dat ALLE registraties niet overgenomen zouden worden lijkt ons sterk.
Onlangs importeerde een eindgebruiker succesvol de registraties van zijn Tyros 4 naar een Genos. Zonder conversieprogramma.
Daarbij is het ook belangrijk, dat mappen, zoals in de Tyros opgeslagen, precies zo overgenomen worden op de Genos en er het liefst niets aan de structuur veranderd wordt.

Het is dus wel mogelijk, maar er zullen zeker uitzonderingen zijn. De Genos is niet slechts een opvolger, maar is ook in meerdere opzichten met een ander concept ontworpen.

Het is verder voor ons heel moeilijk, om van hieruit te kunnen zien, waar het probleem eventueel zou kunnen liggen. Wij kennen immers de inhoud van de bewuste Tyros 5 helemaal niet.
Met vriendelijke groeten,

Uw Yamaha Service Team

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met dank aan de snelle afhandeling door Yamaha :duim:
Gr. Ernie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....!

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Re: Registraties overzetten van Tyros naar Genos

Ongelezen bericht door Eric » 09 sep 2020, 16:54

Goed bezig makker :ok: :ok:
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 09 sep 2020, 17:27

Ik lees wel vaker op div. fora dat de overstap van de Tyros serie naar de Genos problemen geeft. Sommigen verwachten dat het een nieuwe Tyros is met wat nieuwe klanken, maar dat is dus niet zo. Mijn idee is dat je het Tyros concept moet loslaten en de Genos moet ontdekken en naar je hand zetten. Dan heb je er naar mijn mening veel meer plezier van dan in het oude te blijven hangen. Gekochte en zelfgemaakte styles bijvoorbeeld kun je zo vanaf de usb-stick inladen een spelen maar.
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

jackall
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 3 en Graphite 49
Contacteer:

Ongelezen bericht door jackall » 29 sep 2020, 17:25

Er zijn wel een paar facetten die belangrijk zijn.
De Genos kan zeker 90% van alle registraties van andere modellen moeiteloos inlezen.
Echter zijn er wel een paar kantekeningen.

1. De gebruikte preset stylenamen kan een probleem vormen, die kunnen op de Genos anders genoemd zijn of ontbreken.
Evenals mogelijk ontbrekende voices.
Yamaha heeft al bij meerdere modellen de styles achterwege gelaten en nieuwe toegevoegd.

2. Als je de registraties op een stick hebt staan met alle bijbehorende styles, zal de Genos deze moeiteloos moeten oppakken.
De Genos kijkt niet meer zoals de Tyrossen op de gelinkte locatie in de rgt, dus dat zou geen probleem hoeven te zijn.
Dit had Yamaha bij de tyrossen al eerder los moeten laten.

3. Custom voices en styles kunnen ook roet in het eten gooien.

Verder, bestaat er wel een conversie programma voor windows die de rgt's van verschillende modellen heen en weer kan converteren.
Bij de laatste versie is zelfs al de sx serie toegevoegd.
Helaas zijn bij de updates van dit programma ook oudere modellen achterwege gelaten.
Ik gebruik daarom van dit programma 2 of 3 versies naast elkaar, zodat ik voor meerdere mensen de juiste conversies kan toepassen.

Plaats reactie