Bluumke's nieuwe avontuur

Vertel iets over jezelf en je muzikale achtergrond
Bluumke
Welk instrument bespeel je ?: Nog geen :-(
Contacteer:

Bluumke's nieuwe avontuur

Ongelezen bericht door Bluumke » 16 mei 2020, 12:37

Hallo Allemaal,

Ik heb Tom, 31 jaar oud en woon in het altijd mooie Venlo samen met mijn vriendin en zoontje. Sinds een aantal maanden ben ik oprecht geïnteresseerd geraakt in muziek en ik heb altijd al mensen bewonderd die goed een instrument kunnen bespelen! Ik heb nog een instrument gekocht.

Mijn muzikale achtergrond is dus eigenlijk 0, op de muzieklessen van school na (was niet aan mij besteedt). Als ik begin zal ik ook echt vanaf 0 moeten beginnen met noten lezen, instrument bespelen en oefenen. Ik zou het graag leren via een muziekschool omdat ik denk dat YouTube niet genoeg is.
Mijn muzieksmaak neigt naar EDM en classic rock. Met name classic rock spreekt me erg aan de laatste maanden (mijn muzieksmaak wisselt met periodes).

Nu komt het volgende vraagstuk, wat wil ik gaan spelen? Nou ik heb gevoelsmatig twee keuzes, dat zijn gitaar of piano/keyboard. Voor beiden heb ik een voors en tegens uiteraard. Ik vind piano gaaf omdat het zo veelzijdig is en muziek heel erg veel dynamiek kan geven en gitaar is toch handzamer en meer rocker. De tegen van een piano/keyboard is de ruimte die het in beslag neemt (ik ben te lui om het steeds af te breken en ik kan me ook niet voorstellen dat dit bevorderlijk is voor het instrument) en de tegen voor gitaar is toch het geluid wat het akoestische instrument maakt (als ik oefen moet mijn zoontje natuurlijk er niet wakker van worden).

De keuze is moeilijk en ik ga proeflessen nemen. Mijn eigen gevoel gaat eerder uit naar de piano qua gehoor, de klanken vind ik zo mooi als ik denk naar piano versies van onder andere Dream On en November Rain. Aan de andere kant vind ik gitaar ook erg mooi klinken en vooral solo's vind ik er gaaf klinken.

Wellicht kunnen de meer ervaren mensen hun kijk met mij delen en nu ik mijn verhaal lees denk ik misschien zelfs dat ik mijn vraag al beantwoord heb .

Ik ben ook benieuwd wie jullie zijn en wat jullie bespelen, natuurlijk is ook alle advies en ervaring welkom.

Groetjes,

Tom a.k.a. Bluumke

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Re: Bluumke's nieuwe avontuur

Ongelezen bericht door Eric » 16 mei 2020, 13:16

Dag Tom,

Van harte welkom en hopelijk kunnen we jou een beetje adviseren in jouw keuze .

Het hangt ook wel een stuk af van wat je wil gaan besteden want zoals heb je ook in de muziekwereld een grote verscheidenheid aan prijzen... In orgelwereld kan je vlot richting tienduizenden Euro's gaan...
In keyboards haal je ook gemakkelijk een paar duizend...
Piano's idem verhaal; een analoge vleugel of een digitaal toestel is een wereld van verschil.
Om maar te zeggen; bepaal eerst je budget wat je daar wil aan besteden.
Gezien je een instrument wil gaan bespelen zal ik maar niet uitweiden over softwarepakketten... :wistle:
Een degelijk keyboard zoals Tyros 3, 4, en 5, vind je vrij gemakkelijk voor relatief lage prijzen en zijn tot nader order heel mooie dingen waarmee je meteen alle mogelijke instrumenten onder de vingers krijgt.
Qua klanken kan je op de podia voldoende vinden lijkt me... :laught:

Alvast véél succes!
:welkom:
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Ben
Welk instrument bespeel je ?: Korg Pa4X-76, Korg Liverpool
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ben » 16 mei 2020, 13:57

Hallo Tom,

Van harte welkom op het forum.

Het grote nadeel van een (akoestische) gitaar dat het al snel gaat vervelen als je in je eentje moet spelen.
Bovendien maakt het meer lawaai dan een keyboard of piano met koptelefoon.
Een normale piano lijkt mij voor jou ook geen goede keuze, want dan komt je zoontje helemaal niet meer aan slapen toe.
Bovendien kan het oefenen voor je omgeving (vriendin, buren) al snel als storend worden ervaren.
Het voordeel van een keyboard is de grote hoeveelheid sounds die je ter beschikking hebt.
Een elektrische piano heeft vaak maar een beperkt hoeveelheid sounds, tenzij je voor de hele dure gaat.

Ik zou zeggen: ga voor een keyboard.

Ik ben het met Eric eens. Bepaal eerst hoeveel geld je te besteden hebt.
En ga ook absoluut niet direct voor een dure mogelijkheid.
Misschien heb je geen aanleg of ben je het na een maand al weer zat en dan is het zonde van het geld.
Er zijn voldoende 2e hands keyboards te koop en ik zou dat in jouw geval niet bij een particulier doen.
Zoals je zelf zegt moet je op 0 beginnen en is het voor jou moeilijk te bepalen of alles naar behoren werkt.
Je kan dan beter een 2e hands in een goede muziekwinkel kopen met garantie.
Je bent dan wel wat duurder uit dan de aanschaf via een particulier, maar het is wel veiliger en je kan ergens op terugvallen.
Laat je ook niet gek maken door de verkoper / demonstrateur. Het lijkt allemaal zo makkelijk, maar de praktijk is vaak anders.

Via YT kan je wel muziektheorie en noten leren lezen.
Ook is het mogelijk om een instrument te leren bespelen, maar dat vereist een behoorlijke discipline.
Ik zou zeker gaan voor een goede muziekschool.
Daar kunnen ze je zeker ook van advies dienen voor de keuze van een instrument.

Ik wens je heel veel succes bij je keuze en kijk en luister vooral eens even op het Podium op dit forum.

Groeten
Ben
Bezoek ook eens mijn website of YT kanaal.
Bensel Muziek
YT kanaal

muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker » 16 mei 2020, 15:07

Hallo Tom,
Ik lees hier al veel wijze raadgevingen. Ik zou hier nog aan willen toevoegen dat het raadzaam is om eerst eens bij een (plaatselijke) muziekschool of leraar (lerares) je licht op te steken en eerst kennis te maken met div. instrumenten. Van daaruit kun je kijken waar dat heen voert. Nog een goede raad: leg jezelf geen "verplichtingen" op. Muziek maken moet vooral leuk zijn én blijven.
mvg
Jan
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding

Bluumke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bluumke » 16 mei 2020, 15:47

Bedankt voor alle reacties! Ik ben zoals jullie wel merken erg zoekende en natuurlijk zal ik de muziekschool bezoeken. Het zal in het begin wel een beetje een verplichting zijn omdat alle begin moeilijk is. Het is wel iets dat ik wil en dan moet je gewoon even door de zure appel heen. Ik denk dat het wel leuk wordt als ons zoontje lekker met de muziek mee kan dansen. Hij begint nu zelf de melodie van vader jacob steeds te zingen en dat vind ik ook al leuk!

We hebben nu in ieder geval tijd genoeg om een beetje rond te kijken.

Eric L
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha PSR s670 en wat gitaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric L » 16 mei 2020, 16:34

Hallo Tom
Allereerst welkom hier op het artiestenforum.
Gitaar spelen is erg leuk om te doen maar vergis je er niet in, voordat je de makkelijke akkoorden een beetje onder de knie hebt is er al veel water door de Maas gestroomd en zijn de snaren inmiddels in je vingertoppen gesneden.
Dan is piano/keyboard spelen makkelijker maar ook hier baart oefening kunst.
Ik denk dat een keyboard, waarmee je eigen gespeelde Tracks kunt opnemen en afluisteren, je veel vreugde zou kunnen bieden maar ja, wie ben ik?
Succes in ieder geval!

NB
Zelf heb ik nooit geen muzieklessen gevolgd.
En noten lezen kan ik ook niet...

Ernie
Welk instrument bespeel je ?: PSR S950
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ernie » 17 mei 2020, 12:17

Hoi Tom,

Van harte welkom op ons forum en succes met het maken van jouw keuzes.

Gr. Ernie
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd....!

Patske
Welk instrument bespeel je ?: Roland E-80
Contacteer:

Ongelezen bericht door Patske » 17 mei 2020, 13:04

Hoi Tom,

Het volgen van notenleer is geen vereiste als je van nature muzikaal bent aangelegd.
Veel mensen spelen ‘op het gehoor’ en het resultaat klinkt meestal veel natuurlijker.
Een nieuwe hobby moet plezant blijven, niet?

Veel succces toegewenst!

Ludo

Bluumke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bluumke » 19 mei 2020, 12:35

Bedankt voor jullie reacties.

Misschien zou ik het ook inderdaad kunnen leren zonder noten lezen, maar ik verwacht dat ik wat makkelijker leer als ik wel noten kan lezen. Het zou mij denk ik helpen om liedjes makkelijker te leren. Wellicht schiet mijn muzikaliteit daarvoor te kort om op gehoor te spelen, of misschien komt dat vanzelf.

Uiteindelijk zal ik natuurlijk de nodige liedjes kennen dat je deze uit je hoofd kan spelen, maar ik denk dat ik meer plezier beleef aan het spelen van bladmuziek omdat ik voor mijn gevoel meer progressie boek :laught: .

Mijn zoektocht is nog maar net begonnen en ik neig inderdaad naar een key-board. Ik vraag me alleen af in hoeverre het key-board je mogelijkheden beperkt ten opzichte van een 88-toetsen piano. Iemand enig idee? Ik heb namelijk geen flauw benul hoeveel van de missende toonhoogtes je ook daadwerkelijk gebruikt als je speelt.

Alvast bedankt :handklap:

Groetjes,

Tom

Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric » 19 mei 2020, 14:00

Hoi Tom,

Zelf speel ik ook 'notenloos' maar ik ervaar dat voor een deel als 'gebrek'.
Als je noten kan lezen heb je een serieuze stap voor op hen die dit niet kunnen zoals ikzelf.
Dus als je kan en je hebt er de 'drive' voor... Zéker doen en wie weet kan je zelfs samen met je zoontje deze lessen volgen. Jong geleerd, oud gedaan zegt het spreekwoord. :;):

En de 'beperking' keyboard t.o.v. piano...
Dat lijkt me veeleer sterk overroepen.
Een professionele pianospeler die zal inderdaad 'beperkt' zijn, wij als amateur hebben slechts zelden een beperking. Ik heb hier nog niémand weten klagen. Sommige keyboards in hogere categorie hebben 76 toetsen. Dat verruimt de mogelijkheden qua instellingen maar m.i. geen noodzaak. Ik heb lang op 61 gespeeld en het nooit als een 'tekort' ervaren.
't Is maar een afweging... :keyboard:
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt dan helemaal niet geprobeerd te hebben...

Bluumke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bluumke » 20 mei 2020, 08:39

Ha Eric,

Mijn zoontje is op dit moment 1,5 jaar oud, dus samen lessen volgen gaat hem niet worden helaas. Ook hij is overigens een hele leuke hobby!

Fijn om te weten dat een keyboard eigenlijk geen beperking met zich meebrengt, dat was wel echt een vraagstuk wat ik nog had.

Groet,

Tom

Ben
Welk instrument bespeel je ?: Korg Pa4X-76, Korg Liverpool
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ben » 20 mei 2020, 09:57

Je kan niet vroeg genoeg beginnen Tom. :rlol: :rlol: :rlol:
Bezoek ook eens mijn website of YT kanaal.
Bensel Muziek
YT kanaal

Sempi
Welk instrument bespeel je ?: gitaar, basgitaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Sempi » 20 mei 2020, 10:47

Hallo Tom,

en zo lang je nog geen definitieve instrumentkeuze hebt gemaakt kun je alvast beginnen met muziek leren lezen. Tik deze drie laatste woorden maar eens in Google in, en je vindt diverse goede gratis online studies. Veel plezier en succes,
Met vriendelijke groet,

Jan

El. gitaar: Gretsch Streamliner, Richwood Strat amp: Vox Valvetronic VT40X effect: Vox Stomplab IG
Basgitaar: Richwood Jazz bas amp: Fender Rumble 100 V3

André Lazeron
Welk instrument bespeel je ?: Piano,MOXF8,MOTIF8,PAX4,Cubase 9.5
Contacteer:

Ongelezen bericht door André Lazeron » 23 mei 2020, 22:54

Bluumke schreef:
19 mei 2020, 12:35
Bedankt voor jullie reacties.

Misschien zou ik het ook inderdaad kunnen leren zonder noten lezen, maar ik verwacht dat ik wat makkelijker leer als ik wel noten kan lezen. Het zou mij denk ik helpen om liedjes makkelijker te leren. Wellicht schiet mijn muzikaliteit daarvoor te kort om op gehoor te spelen, of misschien komt dat vanzelf.

Uiteindelijk zal ik natuurlijk de nodige liedjes kennen dat je deze uit je hoofd kan spelen, maar ik denk dat ik meer plezier beleef aan het spelen van bladmuziek omdat ik voor mijn gevoel meer progressie boek :laught: .

Mijn zoektocht is nog maar net begonnen en ik neig inderdaad naar een key-board. Ik vraag me alleen af in hoeverre het key-board je mogelijkheden beperkt ten opzichte van een 88-toetsen piano. Iemand enig idee? Ik heb namelijk geen flauw benul hoeveel van de missende toonhoogtes je ook daadwerkelijk gebruikt als je speelt.

Alvast bedankt :handklap:

Groetjes,

Tom
Hola Tom,

Ga meteen noten leren :cool:
De meeste mensen die geen noten kunnen blijven vaak hangen en komen nooit verder :oops:
En inderdaad kies voor een piano met 88 keys hoeft niet duur te zijn kijk maar eens op M-Audio!
Als je piano speelt is de overstap eenvoudig naar een keyboard,met piano leer je natuurlijk alles veel uitgebreider
dan alleen een accoord indrukken :greenlaught:
En koop je een midi piano dan kan je ook je keyboard eraan hangen dan heb je toch 88 keys!
Maar aan jouw de keus natuurlijk :duim:

groeten van andré, :ciaoo:

Bluumke
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bluumke » 24 mei 2020, 13:37

Hola Tom,

Ga meteen noten leren :cool:
De meeste mensen die geen noten kunnen blijven vaak hangen en komen nooit verder :oops:
En inderdaad kies voor een piano met 88 keys hoeft niet duur te zijn kijk maar eens op M-Audio!
Als je piano speelt is de overstap eenvoudig naar een keyboard,met piano leer je natuurlijk alles veel uitgebreider
dan alleen een accoord indrukken :greenlaught:
En koop je een midi piano dan kan je ook je keyboard eraan hangen dan heb je toch 88 keys!
Maar aan jouw de keus natuurlijk :duim:

groeten van andré, :ciaoo:

[/quote]

André bedankt voor je reactie. Ik vind het echt tof dat iedereen zo positief en meedenkend reageert.

Uiteraard ben ik nog steeds aan het verdiepen en ik kan nog steeds niet zo goed kiezen helaas. Dus het wordt maar een Keytar :rlol: .

Ik ga deze week beginnen met het noten lezen in ieder geval en ik ben alvast aan het oefen met mijn coördinatie van de beide handen! Ik tik met mijn rechter en wrijf met mijn linker, maar dat gaat 'redelijk' goed met een beetje focus. Andersom werkt dit ook goed trouwen! Ik heb geen idee of dit inderdaad ook helpt bij pianospel, ik kan me wel voorstellen dat dit groot voordeel is bij gitaarspelen.

Ik ga eerst even focussen op noten lezen en de keuze komt vanzelf wel. Ik ga als de hele corona situatie ook wat rustiger is naar de muziekwinkel om het een en ander uit te proberen. Ik denk dat het voordeel van de gitaar de mobiliteit is ten opzichte van een piano. Verder neig ik nu iets meer naar een gitaar toe, het uiteindelijke doel is gewoon liedjes kunnen spelen tijdens de gezellige avonden in het jaar (kerst, sinterklaas etc.). Veel grotere doelen moet ik echt niet gaan stellen verwacht ik, daar zal ik al de nodige tijd mee bezig zijn om dat te kunnen. Nu gaan praten over gitaarsolo's en bands is nu en misschien wel nooit aan de orde!

Nogmaals bedankt voor de reacties van iedereen!

Groetjes,

Tom

Plaats reactie