Yamaha Arranger Home Worstation Keyboard PSR-S710 aansluiten op een Audio Interface.

Hier alles mbt. de PSR SX serie.

Moderator: Ernie

gilberto
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha keyboard PSR-S 710
Contacteer:

Yamaha Arranger Home Worstation Keyboard PSR-S710 aansluiten op een Audio Interface.

Ongelezen bericht door gilberto »

Hello everybody,

Ik heb een Yamaha Arranger Home Workstation PSR-S710 die ik wil aansluiten op mijn Steinberg Audio interface UR22MKII.
Er zijn op de AI een paar actieve Mackie luidsprekers aangesloten en mijn PSR-S710.
Ik heb op mijn computer de software Cubase Elements 10.5 staan waarmee ik liedjes met mijn PSR-S710 wil opnemen.
Ik sluit op de volgende manier mijn apparaten aan:
1- Opstarten pc waarop de Steinberg AI is aangesloten op de usb ingang. De schakelaar van de Steinberg AI staat uitgeschakeld.
2- ik schakel mijn PSR-S710 in.
3- Daarna schakel ik de Steinberg AI in.
4- Daarna schakel ik de schakelaar van de Mackie studio actieve luidspreker in.
5- Ik start Cubase Elements 10.5 op.
Is er iemand die vind dat ik iets verkeerd doe bij het inschakelen?
Yamaha_psr-s710_keyboard.gif
Yamaha_psr-s710_keyboard.gif (24.92 KiB) 325 keer bekeken
Grtz,
gilberto :welkom:
Yamaha_psr-s710_keyboard.gif
Yamaha_psr-s710_keyboard.gif (24.92 KiB) 325 keer bekeken
Bijlagen
gilbert  steinberg AI 15 mei 2021.jpg
muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Re: Yamaha Arranger Home Worstation Keyboard PSR-S710 aansluiten op een Audio Interface.

Ongelezen bericht door muziekmaker »

Lijkt mij niks mis mee. Zolang je de actieve speakers maar opstart na het keyboard en de interface opgestart te hebben. 👍
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding
gilberto
Contacteer:

Re: Yamaha Arranger Home Worstation Keyboard PSR-S710 aansluiten op een Audio Interface.

Hello Eric,
Vriendelijk dank voor het snelle antwoord.
Ja het inschakelen van de studio actieve luidspreker mag maar gebeuren als laatste inschakeling, zeer belangrijk om te weten.
Mag ik eventueel ook vragen stellen over de instellingen die nodig zijn in de muzieksoftware Steinberg Cubase Elements 10.5 ?
Grtz,
gilberto :ciaoo:
Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric »

Dag Gilberto,

Het antwoord was van 'muziekmaker' - onze oudgediende 'Jan' :laught:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat de bedoeling is van het onderwerp.
Gaat er iets fout of ontstaat er een probleem?

Mvg, Eric
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt dan helemaal niet geprobeerd te hebben...
gilberto
Contacteer:

Hello,
Mijn vorige vraag was of hier op het forum ook vragen worden beantwoord over de configuratie en instellingen in het muzieksoftwareprogramma DAW Steinberg Cubase Elements 10,5.
Maar blijkbaar is dit niet het geval. Geen probleem hoor.

Wel zou ik graag weten of er een geluidskaart in een Yamaha Arranger Home Workstation psr-s 710 is ingebouwd?
Wat ik ervaar is dat de Strings met de samples zoals Orchestra,Symphonic, allegro,ChamberStrings, enz allemaal hetzelfde lijken in klankweergave.
Ondanks er bij sommige 2 violen staan aangeduid, klinken ze niet als een volledig strijkers orkest.

De strings ensembles klinken niet als de vioolbegeleidingen bij een song op de radio en tv.
Of ik nu speel met Orchestra, symphonic, chamberstrings allegro enz ze lijken allemaal precies op elkaar.

Ik zoek een sample of voice met een volledig strijkers orkest zoals je kunt horen bij de begeleidingen van pop songs op de radio, en niet die zware donkere melancholische klank die de strings op mijn psr-s710 bezitten.

Natuurlijk zijn die ook heel mooi maar ze passen niet echt in mijn nieuwe compositie.
Ik zou ook graag weten hoe je zo een voice of wave bestand met strijkers orkest kunt importeren in mijn psr-s710?
Alvast dank bij voorbaat.
Grtz,
Bijlagen
gilbert  voices strings violen 28 mei 2021.jpg
gilbert   strings violen 29 mei 2021  2.jpg
Eric
Contacteer:

gilberto schreef: 31 mei 2021, 23:26 Hello,
Mijn vorige vraag was of hier op het forum ook vragen worden beantwoord over de configuratie en instellingen in het muzieksoftwareprogramma DAW Steinberg Cubase Elements 10,5.
Maar blijkbaar is dit niet het geval...
Gilbert,

Er staat nérgens dat je geen vragen mag stellen hierover. Ik heb het over je aanvankelijke onderwerp (je eerste post)
Je vraagt ons of je iets verkeerd doet maar vermeld verder niet of er een probleem rijst.
gilberto schreef: 15 mei 2021, 04:37... Is er iemand die vind dat ik iets verkeerd doe bij het inschakelen?...
Vandaar m'n reactie.

Natuurlijk mag je verdere vragen stellen over deze software.
Hoe meer vragen (en hopelijk volgen ook antwoorden) hoe interessanter het forum wordt.
Hopelijk zijn hier mensen die programma gebruiken en je daarbij kunnen helpen.

Wat betreft de aanwezige voices:
Je kan de voice-instellingen aanpassen naar jouw smaak.
Je kan hierbij proberen om een 'live'-instrument te benaderen maar ook niet meer.
"Strings" zal ook niet klinken als "violin". Niet voor niks een "workstation"...
Een 'orkest' kan je eventueel opnemen door kanaal per kanaal in midi in te spelen. Je kan dan ook de locatie van de speler bepalen (panning)

Voor dit toestel zijn vermoedelijk geen voice-packs beschikbaar. Ik vrees dat het toestel daarvoor niet recent genoeg is.
Vanaf psrs-750 is er die mogelijkheid wel.

Wat importeren van .wav betreft kan je deze op een USB-flashdrive zetten en vandaar ook afspelen.
Voorwaarde is wel dat ze opgenomen zijn in 44,1 kHz samplefrequentie en 16-bits resolutie / stereo.

Mvg, Eric
gilberto
Contacteer:

Je kan hierbij proberen om een 'live'-instrument te benaderen maar ook niet meer.
"Strings" zal ook niet klinken als "violin". Niet voor niks een "workstation"...

Een 'orkest' kan je eventueel opnemen door kanaal per kanaal in midi in te spelen. Je kan dan ook de locatie van de speler bepalen (panning)

Thanks voor jouw reactie op mijn vraag.
Ja ik heb niet duidelijk genoeg omschreven wat ik precies wilde weten in mijn eerste vraag.
Ik was nog niet in staat om een opgenomen audio of midi song in mijn Cubase Elements 10,5 te beluisteren na de opname. Dit kwam omdat ik de aangesloten Steinberg Audio Interface niet juist had ingesteld. De luidsprekers en mijn psr-s710 waren goed aangesloten , maar ik hade de twee knoppen voor de mix console niet opgen gezet.

Maar als er geen nieuwe strings voices beschikbaar zijn voor mijn psr-s710, dan is het misschien mogelijk om een sample of plug-in te downloaden en te imponeren inmijn cubase elements 10,5.

De vsti's in mijn cubase elements 10,5 voldoen ook niet aan een volledig strijkers orkest.

Ik zal eens proberen om de sample "violin" op meerdere channels op te nemen en horen wat dat heeft als resultaat.

Logischer wijze moeten er samples of plug-in zijn die een volledig strijkers orkest bevatten en die je kunt downloaden. Maar tot op heden heb ik er nog geen gevonden.

Complete van Native instruments access is free, maar ik betwijfel of daar een sample of plug-in te verkrijgen is met een volledig strijkers orkest.

Wat importeren van .wav betreft kan je deze op een USB-flashdrive zetten en vandaar ook afspelen.
Voorwaarde is wel dat ze opgenomen zijn in 44,1 kHz samplefrequentie en 16-bits resolutie / stereo.

Bedoel je als ik een .wav file download en dit op een usb opsla, ik die kan gebruiken om met mijn toetsenbord te spelen ?
Hoe gaat dat in zijn werk? Hoe kan ik die .wav file instellen in mijn psr-s710 zodat wanneer ik speel op mijn workstation de voice van de .wave file weerklinkt?

Weet jij ook hoe je een sample of plug-in in Cubase elements 10,5 kunt importeren om te kunnen gebruiken als een vst?
grtz,
stepano :ciaoo:
Eric
Contacteer:

1. Gebruik van VST of plug-ins in Cubase is mij onbekend gezien ik het niet gebruik.

2. Gebruik van .wav via je keyboard is gewoon meespelen en je eigen spel mee opnemen.
Pag. 75 van de handleiding: https://de.yamaha.com/files/download/ot ... _om_a0.pdf
gilberto
Contacteer:

Nogmaals dank.

Kunt u me uitleggen hoe het volgende precies werkt?

Wijzigt de voice van elke partij en past de panregeling en het volume van elke partij aan (pagina 81).

Ik heb gekeken op blz 82 waar de uitleg staat beschreven over de parameter PANPOT.
De volume toepassen begrijp ik wel maar de juiste parameters aanpassen dat ken ik niet.

Ja iedere DAW is verschillende en complex op zijn manier.
Ik ervaar dat de vst muziekinstrumenten in mijn Steinberg Cubase Elements 10.5 eigenlijk overeen komen met de voices in mijn PSR-S 710. Dus ook niet over samples of plug-ins beschikken die een volledig strijkers orkest origineel weergeven.

Ik weet niet hoe de voices(vst's) van de strings selectie klinken in de duurdere versie Steinberg pro 11.Misschien dat er daar wel voices zijn ingebouwd met echte strijkers orkesten,die de klank hebben van echte hardware violen

Op het internet :ciaoo: zie ik aanbiedingen van packets met viool strijkers orkesten die 500 euro kosten.
Geschikt voor producers en professionele muzikanten.

Ik begrijp niet goed wat een producer of beroepsmuzikant met gespeelde stukken van een strijkers orkest kunnen doen?
Dit zijn dus loops die legaal mogen worden gebruikt in een compositie en verkocht.

Dit zijn geen samples of plug-!ns die je kunt downloaden of opslaan in een DAW en daarna gebruiken aks virtuele muziekinstrumenten.
Is dit juist of zit ik er naast?

XG Song Voice converteren naar de voice
van uw instrument (Song Auto Revoice):
[MIXING CONSOLE] → TAB [E][F]
VOL/VOICE → [G] SET UP

Wat zijn XG Songs en hoe kun je die converteren naar de voice van uw instrument?

grtz,
stepano :ciaoo: :ciaoo:
Eric
Contacteer:

gilberto schreef: 02 jun 2021, 21:32... Wijzigt de voice van elke partij en past de panregeling en het volume van elke partij aan (pagina 81). Ik heb gekeken op blz 82 waar de uitleg staat beschreven over de parameter PANPOT.
De volume toepassen begrijp ik wel maar de juiste parameters aanpassen dat ken ik niet....
De "pan"-regeling is gewoon het stereobeeld van je muziekstuk, je kan een instrument dus links of rechts laten horen.
In een midi heb je 16 kanalen die je afzonderlijk links, rechts of centraal kan laten weerklinken.
gilberto schreef: 02 jun 2021, 21:32 Ja iedere DAW is verschillende en complex op zijn manier. Ik ervaar dat de vst muziekinstrumenten in mijn Steinberg Cubase Elements 10.5 eigenlijk overeen komen met de voices in mijn PSR-S 710. Dus ook niet over samples of plug-ins beschikken die een volledig strijkers orkest origineel weergeven. Ik weet niet hoe de voices(vst's) van de strings selectie klinken in de duurdere versie Steinberg pro 11.Misschien dat er daar wel voices zijn ingebouwd met echte strijkers orkesten,die de klank hebben van echte hardware violen
Op het internet :ciaoo: zie ik aanbiedingen van packets met viool strijkers orkesten die 500 euro kosten.
Geschikt voor producers en professionele muzikanten.
Ik begrijp niet goed wat een producer of beroepsmuzikant met gespeelde stukken van een strijkers orkest kunnen doen?
Dit zijn dus loops die legaal mogen worden gebruikt in een compositie en verkocht.
Dit zijn geen samples of plug-!ns die je kunt downloaden of opslaan in een DAW en daarna gebruiken aks virtuele muziekinstrumenten.
Is dit juist of zit ik er naast?
Hoe veel geld je er ook tegenaan gooit, standaard geluiden zullen nooit een goede weergave van een orkest zijn om de eenvoudige reden dat
een orkest uit verschillende instrumenten bestaat. Ieder heeft zijn plaats in dat orkest.
Plaats datzelfde orkest in een ander lokaal en je zal al een heel ander geluid krijgen enz...
Er zijn zovele factoren die een invloed hebben op weergave; reverb, delay, chorus, hard of zacht spelen,...
Je kan natuurlijk ook altijd een orkest inhuren om je composities te spelen :greenlaught:
gilberto schreef: 02 jun 2021, 21:32...XG Song Voice converteren naar de voice van uw instrument (Song Auto Revoice):
[MIXING CONSOLE] → TAB [E][F]
VOL/VOICE → [G] SET UP
Wat zijn XG Songs en hoe kun je die converteren naar de voice van uw instrument?
XG songs zijn midi's. Wat dat precies inhoudt vind je wel op Google.
Deze midi's kan je dus "revoicen" met de instrumenten die op je keyboard beschikbaar zijn.
gilberto
Contacteer:

Thanks voor de uitvoerige uitleg.

De "pan"-regeling is gewoon het stereobeeld van je muziekstuk, je kan een instrument dus links of rechts laten horen.
In een midi heb je 16 kanalen die je afzonderlijk links, rechts of centraal kan laten weerklinken.

Dan moet je wel een producer of professioneel zijn om dit te kunnen doen, ik weet gewoon niet welke instrumenten er links en rechts moeten worden geplaatst, laat staan dat ik weet welk instrument in het midden moet worden geplaatst.

Je kan natuurlijk ook altijd een orkest inhuren om je composities te spelen :greenlaught:

Ja dat zou de ideale oplossing zijn voor hetgeen ik wil, een studio opname maken met begeleidingen van een volledig strijkers orkest. Alleen.... mijn geldbeugel laat dat niet toe.

Deze midi's kan je dus "revoicen" met de instrumenten die op je keyboard beschikbaar zijn.

Weer een vakterm waar ik niet uit wijs geraak. Wat is nu precies "revoicen"?

Ik weet niet welk instrument jij bespeelt, heb jij misschien de nieuwste psr-sx700 of de psr-sx900?

De voices zijn nog steeds hetzelfde gebleven op zicht althans, misschien is de originele klankkleur van de instrumenten wel beter geworden. Ik ervaar echter bij opnames met mijn psr-s710, dat de hoge tonen steeds over moduleren en niet bijdragen aan een volle goede weerklank van de opgenomen muziek.
De upper toets mag maar gebruikt worden vanaf de begin bas tonen tot een octaaf voorbij de midden C, strings tonen worden minder of verdwijnen na de tweede C op het toetsenklavier.

De video's die worden getoond op youtube over de laatst uitgekomen psr-sx 700/900 tonen geen gespeelde weergaven van viool strijkers als begeleiding .

Voor filmmuziek is dit toch belangrijk. Wel heb ik een voorbeeld gezien waarop de muziek van de "Pirates of the Carribean 6" werd gespeeld en goed weergegeven.

Ik probeer het nog eens :wat betekent naast Fade In/Out de afkorting: OTS LINK? En wat betekent AUTO FILL IN ?

Daaronder staan INTRO------MAIN VARIATION --------BREAK---------ENDING /rit Daaronder staat STYLE CONTROL

Ik weet wel hoe ik deze knoppen kan gebruiken om een liedje op te bouwen en tussen intermezzo's.
Maar ik hoor ook wel goede vioolbegeleiding als ik de knoppen van MAIN VARIATION gebruik, die wel de echte viool strijkers weergeven, terwijl de Strings voice dit niet doet.

Wat ik hieruit begrijp is dat in de stijlen de viool strijkers wel zijn verwerkt.
Zou het mogelijk zijn om deze stijlen te ontleden en de viool strijkers klanken er uit te halen?
Is dit te ver gezocht?
Grtz,
Bijlagen
eric printscreen psr-s710  6 juni 2021.png tweede copie.png
Ben
Welk instrument bespeel je ?: Korg Pa4X-76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Ben »

Wordt het niet eens een keer tijd dat je de handleiding gaat lezen. :greenlaught: :greenlaught:
Bezoek ook eens mijn website, YT kanaal of SoundCloud
Bensel Muziek
YT kanaal
SoundCloud
Eric
Contacteer:

gilberto schreef: 06 jun 2021, 23:26...De "pan"-regeling...
Dan moet je wel een producer of professioneel zijn om dit te kunnen doen, ik weet gewoon niet welke instrumenten er links en rechts moeten worden geplaatst, laat staan dat ik weet welk instrument in het midden moet worden geplaatst
Dat maakt niet uit wat er waar zit... Het gaat hem erom dat je niet alle sounds op één lijn zet en aldus een "wijder" klankbeeld krijgt
gilberto schreef: 06 jun 2021, 23:26...Weer een vakterm waar ik niet uit wijs geraak. Wat is nu precies "revoicen"?
Het woord zegt het zelf. De 'oude' voices vervangen door nieuwere voices en/of zelfs andere voices aanwijzen. Een piano i.p.v. gitaar bv...
gilberto schreef: 06 jun 2021, 23:26...Ik ervaar echter bij opnames met mijn psr-s710, dat de hoge tonen steeds over moduleren en niet bijdragen aan een volle goede weerklank van de opgenomen muziek. De upper toets mag maar gebruikt worden vanaf de begin bas tonen tot een octaaf voorbij de midden C, strings tonen worden minder of verdwijnen na de tweede C op het toetsenklavier
Je kan op internet gemakkelijk terugvinden welk bereik ieder instrument heeft. Het lijkt me belangrijk dat je binnen dat bereik blijft om een goede weergave te krijgen.
gilberto schreef: 06 jun 2021, 23:26...Wel heb ik een voorbeeld gezien waarop de muziek van de "Pirates of the Carribean 6" werd gespeeld en goed weergegeven...
Soms bekruipt me het gevoel dat je wil gaan lopen nog voor je kan gaan. Dit soort YT-filmpjes zijn 'dodelijk' voor de doorsneespeler die zich daardoor laat ontmoedigen. Ik wil niet de investering doen die er vaak achter zit om tot dergelijke producties tot stand te laten komen.
Er zitten vaak toptalenten achter de keyboards die hun toestel door en door kennen.
Aan de vraagstellingen hier bemerk ik dat het voor jou eerder belangrijk is om eerst en vooral je keyboard terdege te doorgronden vooraleer je
massa's geld gaat uitgeven aan DAW die je niet verder zal brengen.
gilberto schreef: 06 jun 2021, 23:26Ik probeer het nog eens :wat betekent naast Fade In/Out de afkorting: OTS LINK? En wat betekent AUTO FILL IN ?
Daaronder staan INTRO------MAIN VARIATION --------BREAK---------ENDING /rit Daaronder staat STYLE CONTROL
Dat is precies wat ik daarnet bedoelde. Dit zijn elementaire weetjes als je een keyboard wil bespelen.
Maar bon;
1. OTS-link: = One Touch Setting: De style bestaat uit vier delen "Main Variation". (A, B, C & D). Als deze toets ingedrukt is zullen de gekoppelde voices weerklinken aan deze variatie. Var. A zal bv strings en flute weergeven, Var. B zal misschien piano en gitaar hebben... enz.
Zodra je een andere variatie kiest zullen ook de voices mee wijzigen.
2. Auto fill-in: De style begint te spelen zodra je het akkoord aanslaat.
De rest zegt het zelf, intro, break, ending...
gilberto schreef: 06 jun 2021, 23:26Ik weet wel hoe ik deze knoppen kan gebruiken om een liedje op te bouwen en tussen intermezzo's. Maar ik hoor ook wel goede vioolbegeleiding als ik de knoppen van MAIN VARIATION gebruik, die wel de echte viool strijkers weergeven, terwijl de Strings voice dit niet doet. Wat ik hieruit begrijp is dat in de stijlen de viool strijkers wel zijn verwerkt.
Zou het mogelijk zijn om deze stijlen te ontleden en de viool strijkers klanken er uit te halen? ...
Je kan ze er niet uithalen want de style gebruikt sowieso de sounds die al aanwezig zijn.
M.a.w., het maakt je vooral duidelijk dat je moet leren om de aanwezige sounds in te stellen naar jouw smaak.
In dat geval is de toets "mix. console" een heel belangrijk hulpmiddel.
Van daaruit kan je alles bereiken wat nodig is om je klankkleur aan te passen.
Lees en probeer... Je kan niks kapot maken tenzij je er de hamer bijhaalt... :laught:
muziekmaker
Welk instrument bespeel je ?: Yamaha/Wersi/Hammond/Eminent
Contacteer:

Ongelezen bericht door muziekmaker »

Het zou kunnen dat in de style voices worden gebruikt uit de zogenoemde "legacy" kit. Wellicht vind je hier de bedoelde strijkers...
Het is aan te raden om eens op YouTube rond te kijken voor meer kennis en ideeën. De uitleg is daar vaak door het aanschouwelijke karakter ervan beter te volgen.
De wereld zit in je hoofd...
(no matter where you are; there you are...)
Afbeelding
Plaats reactie