gezocht: klarinetten voor het goede doel

Stel hier je vraag naar een door jouw gezocht muzikaal artikel
lucnijs
Welk instrument bespeel je ?: klarinet
Contacteer:

gezocht: klarinetten voor het goede doel

Ongelezen bericht door lucnijs »

OPROEP: ik ben op zoek naar klarinetten... de lessen die ik reeds geef in België (bij Tajo), worden uitgebreid naar Polen (sociale wezen) en Cyprus (vluchteling kinderen).... recent werd mijn projectvoorstel hierover goedgekeurd (Creative Europe). Er is project geld om de leraars aldaar te betalen (ik doe het als vrijwilliger) maar niet om klarinetten aan te schaffen... dus.. heb je nog ergens een klarinet liggen die je niet meer gebruikt en graag wil geven/uitlenen voor het goede doel... stuur me een berichtje! (luc.nijs@ugent.be). dank je, vooral in naam van de kids die hier van zullen kunnen genieten...
Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Re: gezocht: klarinetten voor het goede doel

Ongelezen bericht door Eric »

Dag Luc,

Hoe mooi ik de oproep ook mag vinden - ik vind het elementair om uzelf even voor te stellen.
Niettemin veel succes toegewenst met het project.

Mvg, Eric
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt dan helemaal niet geprobeerd te hebben...
lucnijs
Contacteer:

ah, Eric, dat is een goed idee! ik doe het meteen...
lucnijs
Contacteer:

Bij deze stel ik me even voor, op vraag van Eric.

Ik ben klarinettist, opgeleid aan het conservatorium van Brussel. Ik heb jarenlang les gegeven in het deeltijds kunstonderwijs en heb dan - nav van een auto-ongelijk, waardoor ik aanvankelijk niet meer klarinet kon spelen - een switch gemaakt naar een academisch carrière.

Ik heb eerst filosofie gestuurd en behaalde mijn diploma met een thesis over de muzikant-instrument relatie.
Vervolgens heb ik een doctoraat in de kunstwetenschappen geschreven, waarin in ik de rol van beweging in het instrumentale leerproces heb onderzocht, aan de hand van een technologie, de music paint machine. Zie: www.musicpaintmachine.be

Nu doe ik een postdoc en onderzoek ik nog steeds die rol van beweging, maar vooral zonder technologie. Ik ontwikkeling een specifieke benadering van het instrumentale onderwijs. zie o.a. mime.lucnijs.be

Deze benadering leent zich volgens mij goed tot inclusie en diversiteit in het muziekonderwijs. En zo heb ik een Europees project aangevraagd dat daarrond draait. Het project draagt de titel: “Resilience in resonance: Teaching children at risk to play an instrument through music and motion” goedgekeurd. Dit project valt onder de voorbereidende acties voor “Music Moves Europe: Boosting European Music Diversity and Talent.”

Vanaf juni 2021, start de organisatie van het project. Vanaf september 2021, zullen kwetsbare kinderen in Polen (weeshuis), Cyprus (school met een concentratie van vluchtelingen) en België (Tajo) klarinet leren spelen, volgens de creative onderwijsmethode (kinemuzikaal instrumentaal muziekonderwijs) die ik ontwikkel als onderzoeker aan de universiteit Gent.

Ik zal dit project coördineren, vanuit mijn aanstelling aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen. De invulling van het project gebeurt in samenwerking met een team van internationale experten en met leraren ter plaatse (ik zal lesgeven in België).

Voor dit project ben ik nog op zoek naar naar een 20-tal klarinetten. Het budget laat immers niet toe klarinetten aan te kopen.

grjs,
luc
Eric
Welk instrument bespeel je ?: Tyros 5/76
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eric »

Dag Luc,

Dat is een meer dan respectabele voorstelling.
Goed om te zien dat je de tegenslag weet om te buigen tot iets heel zinvol.
Respect verdiend.
Helaas kan ik je daar zelf niet bij helpen - mijn klarinetten zitten nu eenmaal in een 'chip' ingebakken :laught: - maar ik ken wel een aantal mensen binnen het fanfaregebeuren die misschien wel iets kunnen forceren.
Hopelijk met resultaat.

Succes!
Misschien ontgoocheld als een nummertje maar niet slaagt,
maar beter dàt dan helemaal niet geprobeerd te hebben...
lucnijs
Contacteer:

Hi Eric,
dank voor je reactie.. mocht je dit berichtje willen doorspelen naar de mensen die je kent in het fanfaregebeuren zou dat super zijn!
Grjs,
luc
Plaats reactie